Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De online marketingmachine

In De online marketingmachine laat Van den Belt stap voor stap zien hoe je alle onderdelen van online marketing samenvoegt tot een ijzersterke, geoliede machine. In zijn preview geeft Van den Belt alvast 7 korte tips.

Bart van den Belt | 6 april 2017 | 4-6 minuten leestijd

De afgelopen 10 jaar hebben de ontwikkelingen op het gebied van online marketing elkaar razendsnel opgevolgd. Gebruik maken van online marketing is makkelijker dan ooit en het online kanaal inzetten om meer potentiële klanten te bereiken is een krachtige manier om je bedrijf te laten groeien. We helpen je graag op weg met 7 concrete tips om online marketing in te zetten voor de groei van je bedrijf:

Tip #1: Betrek en activeer je warme netwerk

De makkelijkste stap om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is door je warme netwerk te betrekken met wat jij doet als ondernemer. Jouw vrienden, familie en kennissen vinden het waarschijnlijk best wel interessant wat jij doet als ondernemer en wat jou bezig houdt. Door je ‘eerstegraads’ connecties te betrekken via social media of door af een toe een mailtje te sturen (ook om hulp vragen mag!), blijven jij en je bedrijf ‘top of mind’ bij hen. Hierdoor wordt de kans groter dat ze op een gegeven moment de link met jouw diensten leggen wanneer er een mogelijkheid voorbij komt. Houd het wel laagdrempelig en leuk en ga niet spammen.

Tip #2: Wees een verbinder

Goede kans dat jij als ondernemer continu bezig bent met het uitbreiden van je netwerk. Put uit de kracht van online netwerken en verbind waar mogelijk mensen met elkaar die iets voor elkaar kunnen betekenen. Wanneer jij de mindset van een verbinder aanneemt dan zul je zien dat dit zich (op termijn) zal gaan terugbetalen. Het feit dat jij zonder direct een tegenprestatie te verwachten op deze manier waarde toevoegt triggert een psychologisch mechanisme dat ook wel ‘reciprocity’ wordt genoemd.

Tip #3: Haal geen klanten binnen, maar ambassadeurs

Probeer je te verdiepen in de onderliggende klantvraag. Waarom komt een klant bij jou met een bepaalde vraag? Wat is de onderliggende behoefte waar de vraag uit voort komt? Hoe kun je de klant hier het beste bij helpen? Wanneer je deze mindset omarmt dan ben je niet meer bezig met het zetten van transacties, maar met het toevoegen van waarde. En dat zorgt ervoor dat een klant niet alleen een klant is, maar ook een ambassadeur van jou wordt. Het internet maakt de waarde die bedrijven toevoegen steeds transparanter in de vorm van o.a. testimonials, reviews en directe verwijzingen via sociale media. Wanneer jij veel ambassadeurs hebt, dan wordt deze waarde steeds meer zichtbaar.

Tip #4: Gebruik email marketing

‘Maar iedereen krijgt toch al zoveel e-mail binnen iedere dag?’ ‘E-mailmarketing kan toch allang niet meer effectief zijn?‘ Dat we teveel e-mail binnen krijgen: eens. Dat e-mailmarketing niet meer effectief is: oneens. Zolang e-mail nog steeds het meest gebruikte zakelijke online communicatiemiddel is, is het een van de belangrijkste kanalen binnen online marketing. Pluk daar dus de vruchten van. Houd je wel netjes aan de richtlijnen (zoals een dubbele opt-in) en ga niet spammen. Probeer relevantie en waarde toe te voegen aan jouw e-maillijst. Dan kan het een ontzettend krachtig marketingmiddel zijn.

Tip #5: Start een blog & blijf bloggen

Het starten van een blog is tegenwoordig kinderspel. Het gedisciplineerd bijhouden van je blog is een ander verhaal. Zorg ervoor dat je nadenkt over de content die je publiceert. Doe zoekwoorden onderzoek. Hanteer een publicatieschema. En ook hier: voeg waarde toe voor de lezer door middel van content waar je doelgroep iets aan heeft. Bloggen doe je voor de lange termijn. Op termijn word je beter vindbaar in zoekmachines en trek je gerichte bezoekers naar je website die je kunt converteren naar klanten. De kracht van bloggen zul je pas ervaren nadat je het een aantal maanden doet. Dus: ‘Keep on going’!

Tip #6: Optimaliseer voor zoekmachines

Optimaliseer je website, de pagina’s van je website en alle blogartikelen voor de zoekmachines. Denk na over je menu-items, URL structuur, zoekwoorden en meta-omschrijvingen. Bedenk strategieën om meer links te krijgen vanuit andere websites naar jouw website. En blijf dit continu doen. Net als bij bloggen geldt dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) een continu proces is. Het is een marathon, geen sprint. Als je er continu aandacht aan blijft besteden geeft SEO een rendement op je inspanningen waar je heel erg blij van wordt.

Tip #7 Schrijf een gastblog

We sluiten af met een combinatie van bloggen en SEO. Door gastblogs te schrijven op platformen die al veel bezoekers trekken en bereik hebben via social media kun jij meeliften op dit bereik. Je vestigt op deze manier je autoriteit in jouw vakgebied en trekt tegelijkertijd bezoekers naar je website. Bijkomend effect is dat het ook nog eens goed is in het kader van SEO wanneer je vanuit je auteursinformatie of artikelen kunt linken naar relevante content op jouw eigen site.

Serieus werk maken van online marketing?

Kom dan naar het Zakelijk Succes Seminar en leer in één dag hoe jij jezelf kunt positioneren als expert in je vakgebied. www.zakelijksucces.nl/seminar/

Bart van den Belt (1984) is spreker, businesscoach en ondernemer. Bart geeft lezingen en seminars op het gebied van marketing, gedragsverandering en leiderschap voor diverse organisaties. In 2014 is Bart uitgeroepen tot Freelancer of the Year en heeft hij de Zakelijk Succes Academy opgericht. Zijn missie? Ondernemen eenvoudig maken! Bart van den Belt is te vinden op: https://www.zakelijksucces.nl of https://www.bartvandenbelt.nl. Hij is de auteur van De online marketingmachine.

Over Bart van den Belt

Bart van den Belt (1984) is auteur van 6 boeken en 10 audioprogramma's en een veelgevraagd spreker en trainer over persoonlijke groei, ondernemerschap en leiderschap. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden