Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

LEAN Six Sigma voor het hoger onderwijs

LEAN Six Sigma voor het hoger onderwijs stippelt een helder stappenplan uit en licht uitgebreid en helder toe hoe deze complete methode in het werkveld toegepast kan worden. Een preview.

Willem Salentijn | 8 juni 2017 | 3-4 minuten leestijd

‘Oh Nee niet weer een LEAN traject.’ Als ik binnen kom in organisaties, dan hebben ze al wel LEAN toegepast. Er is op zoek gegaan naar verspillingen, de boel is anders georganiseerd en vooral de kosten zijn omlaag gebracht (veelal met het ontslag van mensen). Gaat een tijdje goed en vervolgens zijn de oude problemen weer terug. Alleen nu met minder mensen en nog meer werk waarbij de afstand tussen de werkvloer en het management alleen maar groter is geworden. Conclusie: weer een methode die niet werkt.

Er is een verschil tussen LEAN zoals dat in veel organisaties wordt toegepast en LEAN zoals dat werkelijk bedoeld is. LEAN gaat namelijk over mensen in hun kracht zetten en datgene te doen wat waarde toevoegt voor de klant en elke dag weer die ene vraag te stellen Wat kunnen we doen om het beter te doen?

LEAN zoals dat veelal helaas wordt toegepast, is standaardiseren om het standaardiseren, snijden op kosten en eraan voorbijgaan dat het niet gaat om kosten, maar om waarde. Verhoog je de waarde die je als organisatie creëert en je wordt vanzelf meer waard is een andere insteek dan snijd op de kosten totdat er niets meer over is.

In het eerste boek over LEAN Six Sigma voor het hoger onderwijs, wordt juist ingegaan op de methode en hoe die nu werkelijk toe te passen zonder moeilijke projecten op te tuigen. Met de handvatten in het boek kun je direct aan de slag om te doen waar LEAN en Six Sigma werkelijk over gaan. Waarde voor de klant. Verspillingen zijn geen waarde. Fouten zijn geen waarde. Niet weten wat de klant wil, is geen waarde. Niet innoveren en verbeteren is geen waarde. Mensen niet op hun talenten benutten, is geen waarde.

Waar zit dan het verschil tussen LEAN en Six Sigma? Waar LEAN je dwingt na te denken over de betere manier die je nog niet kent, zorgt Six Sigma ervoor dat wat je zegt dat je doet, ook daadwerkelijk doet. In het boek wordt helder beschreven hoe je dit inzichtelijk kunt maken met data.

Na het lezen van het boek, heb je de handvatten om wat je ziet op de werkvloer (de Gemba) te combineren met wat er uit de data komt. Resultaat is niet alleen inzicht in waar welke problemen liggen en wat de grondoorzaken daarvan zijn, maar vooral weten waar je als organisatie energie in moet stoppen. Met de Six Sigma aanpak kun je namelijk bepalen welke maatregel welk effect gaat opleveren zodat je niet met terugwerkende kracht bepaalt of de verandering goed heeft uitgepakt, maar vooraf al kunt inschatten welk effect je gaat bereiken.

In het boek wordt uitgebreid stil gestaan bij het implementeren van de oplossing en een nieuw model geïntroduceerd, het PGSOM-model. Naast de organisatorische aspecten van Processen, Gegevens, Systemen en Organisatie, gaat het uiteindelijk om Mensen die iets anders moeten doen. Anders krijg je in de organisatie window dressing waarbij de mensen na de implementatie weer overgaan tot de orde van de dag en doen wat ze altijd al deden.

Samengevat geeft het boek LEAN Six Sigma de praktische handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan met zowel LEAN, Six Sigma en aspecten van veranderen, implementeren en projectmanagement tegen de context van organisaties in een omgeving die verandert.

Willem Salentijn is een Master Black Belt die bedrijven helpt met ontwikkel vraagstukken op het gebied van LEAN, Six Sigma, Agile en Scrum. Hij is de auteur van LEAN Six Sigma voor het hoger onderwijs.

Over Willem Salentijn
Willem Salentijn heeft al bijna twintig jaar ervaring als onder meer projectmanager, programma manager en Master Black Belt. Hij ontwikkelt en geeft trainingen voor Lean Six Sigma. Daarnaast heeft hij modules en minoren ontwikkeld voor het hbo.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden