Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Toptrends voor ondernemers

De wereld verandert. Maar wat gaat de toekomst brengen en hoe bepaalt dat je business? Daarover gaat TopTrends voor ondernemers van Willem Overbosch. Een preview.

Willem Overbosch | 27 september 2017 | 3-4 minuten leestijd

De wereld om ons heen verandert continu. Veel trendwatchers beschrijven ontwikkelingen in de wereld die nog ver van ons af lijken te staan. Realiseer je je dat van de kinderen die nu naar de basisschool gaan, naar schatting ruim de helft later een baan zal vinden die op dit moment nog niet bestaat?

Trends zijn geen luchtfietserij, het gaat om aantoonbaar gedrag. Trends zijn overal. Kijk om je heen. Observeer. Laat je inspireren door ontwikkelingen op technologisch, politiek en economisch gebied. In dit boek heb ik mij laten helpen door experts, trendwatchers en ondernemers die trends signaleren of ze zelfs al toepassen. Zorg ervoor dat je in beweging blijft. Bereid je voor op de volgende stap.

Ga spelen met technologie

Waarom? Omdat je klant is veranderd. Je klant (zeker de jonge generatie Z) is digitaal en verwacht dat informatie wordt aangeboden op een scherm, je klant verwacht dat alles hier en nu beschikbaar is. Denk maar eens aan de sport watch die gezondheidsdata analyseert en verstuurt naar de cloud. Als consument vinden we dat allang normaal, we delen vol trots ons wekelijkse rondje joggen met de hele wereld en laten graag zien hoe gezond we zijn. Maar in het bedrijfsleven is dit nog lang niet geaccepteerd. Probeer los te komen van het denken in gesloten systemen en zet je gedachten open. Heb jij al toegang tot de symbolische hartslag van je klant? Ben je in staat klantgegevens om te zetten in relevante dashboards zodat je je koers kunt bepalen? Wist je dat door de komst van de platform-economie heel veel diensten zo uit de cloud beschikbaar zijn? Stel je maar eens voor; hoe handig is het als je je bedrijf vanaf je telefoon kunt managen? De volgende stap naar een realtime conversatie met je klant is dan niet ver meer weg.

Groei door duurzame vernieuwing

Goed, we weten nu dat technologie even makkelijk te gebruiken is als stroom uit de muur. Maar hoe ga je je organisatie nu verder inrichten? De komende jaren zou ik inzetten op groei door duurzame vernieuwing. De Verenigde Naties hebben twee jaar geleden de Global Goals for Sustainable Development met 192 landen vastgesteld. Om tegen 2030 deze doelen gerealiseerd te hebben zullen we daar als ondernemers mee aan de slag moeten om de wereld ook voor onze kinderen leefbaar en gezond te houden. Dat is nogal een verantwoordelijkheid. Maar door zelf kleine stappen te zetten kun je er direct wat aan doen. Neem dit boek. Gedrukt op papier gemaakt van landbouwafval. Maar denk aan het papier in je printer of de brochures die je drukt. Klein stapje, grote impact. Vernieuw vooral samen, ondernemen doe je immers nooit alleen.

Marketing in een tijd van micro-momenten

De tijd dat de klant naar jou toe kwam is voorbij. Dus hoe blijf je nu dichtbij je klant? In ieder geval door ervoor te zorgen dat je op zijn telefoon bent op het moment dat hij hem in zijn hand heeft. Ga als een heuse storyteller je verhaal delen in blogs, op YouTube en in podcasts. Verhalen verbinden, dat weet je als geen ander. Door je marketing hyperlokaal in te richten bouw je je eigen community op van mensen die jouw passie, interesse en nieuwsgierigheid delen. Daar bouw je niet alleen waardevolle inzichten mee op, je kunt er direct business uit halen door interesse om te zetten in bijvoorbeeld workshops, trainingen of leads. Toptrends zijn er om direct toe te passen, dus laten we dat doen!

Willem Overbosch bouwde MKB Servicedesk in tien jaar tijd uit tot een toonaangevend online ondernemersplatform. In 2013 nam hij ondernemersplatform De Zaak over. Vervolgens werd speciaal voor de zelfstandige professionals het platform ZZP Servicedesk opgericht. Hij is de auteur van TopTrends voor ondernemers

Over Willem
ondernemer, oprichter MKB Servicedesk

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden