Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

ICT-leverancier: van vijand naar vriend - Sourcing op basis van Best Value-Projectmanagement

In dit boek reiken Fred Bons, Luuk Ketel, Gerard Meijer, Arjan Jonker en Fred Heemstra onder de noemer Best Value Projectmanagement direct toepasbare en praktische inzichten en instrumenten aan, die managers, professionals en organisaties in staat stellen ICT diensten sneller en beter in te kopen.

Arjan Jonker | 1 februari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Relatie opdrachtgever en ICT-leverancier is vaak problematisch

Veel organisaties kopen delen van hun ICT in bij leveranciers. De relatie tussen opdrachtgever en ICT-leverancier die hieruit ontstaat is vaak problematisch. Soms kan de opdrachtgever niet goed specificeren wat hij nodig heeft, of levert de leverancier niet wat is gevraagd, of levert hij te laat of tegen te hoge kosten.

De centrale vragen

Dan dienen zich de volgende vragen aan: Hoe maak je maximaal gebruik van de expertise in de markt en blijf je toch in control? Hoe selecteer je de juiste leverancier of expert terwijl je zelf geen expert bent? Hoe zorg je ervoor dat je een werkende oplossing krijgt?

Een praktische aanpak: Best Value Projectmanagement

In dit boek gaan wij in op deze vragen en geven opdrachtgever, projectmanager, leverancier en inkoper handvatten om succesvol in te kopen en te implementeren. Om dat te realiseren hebben we een projectmanagementaanpak ontwikkelddie gebaseerd is op de principes van de Best Value Approach, aangevuld met onze inzichten over het inregelen van een duurzame samenwerking tussen opdrachtgever en leverancier. Wij noemen dat Best Value Projectmanagement.

Inkopen op basis van de Best Value Approach

De kern van Best Value is het inkopen en implementeren op basis van vooraf afgesproken bedrijfsdoelstellingen en randvoorwaarden. De opdrachtgever bepaalt daarmee WAT hij wil bereiken. Eén van de randvoorwaarden is daarbij vaak een marktconforme prijs.  De leverancier (de expert) krijgt de ruimte om zijn expertise in te zetten en bepaalt HOE de doelstellingen worden gerealiseerd.  Dit in tegenstelling tot een regulier inkooptraject, waarbij veelal de beste oplossing tegen de laagste prijs wordt gezocht, met alle problemen van dien. Daarbij zijn dan vaak ook de requirements van de opdrachtgever leidend in plaats van de echte doelstelling.

De kern van Best Value Projectmanagement

Bij Best Value Projectmanagement gaan we uit van een integrale benadering van Sourcing (‘inkoop’) en Projectuitvoering: één aaneengesloten proces, van inkoop tot en met het einde van de projectuitvoering. Uitgevoerd door een kernteam, aangestuurd door één projectmanager over het gehele proces. Geleid door het te behalen bedrijfsdoel.

Het beste van twee werelden

Best Value Projectmanagement combineert op praktische wijze de principes van de bewezen Best Value Approach met de op vele manjaren praktijkervaring gebaseerde projectmanagement aanpak van KWD Resultaatmanagement.

Dat leidt tot betere en snellere Sourcing van ICT diensten, als fundament voor Succesvolle Projectuitvoering met Best Value Projectmanagement:

- Een oplossing die invulling geeft aan de doelstellingen en randvoorwaarden van de opdrachtgever.

- Snelle schifting van aanbieders door het benutten van aantoonbare expertise.

- Het selecteren van een expert die een onderscheidende oplossing biedt passend bij wat de klant nodig heeft, in plaats van wat hij wil.

- Minder ‘Meerwerk’ omdat beide partijen de realisatie van doelstellingen zijn overeen gekomen.

- Een faire, marktconforme prijs: niet te duur maar ook niet te goedkoop (!).

- Een kortere doorlooptijd van het inkooptraject: gemiddeld 6 maanden van begin tot en met gunning.

- Leidend tot een betere samenwerking tussen opdrachtgever en ICT-leverancier.

Dit alles handzaam, praktisch beschreven en toegelicht aan de hand van een real life case van een datacenter outsourcing bij Transavia, de Nederlandse ‘low fare/high experience’ luchtvaartmaatschappij.

Drie praktische testen via de gratis Projectmanagement App

Wij hebben aanvullend op het boek drie praktische testen ontwikkeld. Die kun je via een gratis App downloaden op je smartphone. Met de eerste test kun je toetsen of een inkooptraject geschikt is voor de Best Value Project Management-aanpak. Met de tweede en derde test kunnen opdrachtgevers cq ICT-leveranciers toetsen of hun eigen organisatie geschikt is voor de Best Value Projectmanagement aanpak.

Arjan Jonker is "De motor achter een project." Brengt activiteiten op gang, versnelt waar nodig en plaatst problemen in een breder kader. Analyseert hoofd- en bijzaken snel en trefzeker, heeft inhoudelijk én bestuurlijk overzicht. Werkt gestructureerd met een pro-actieve en anticiperende instelling. Hij heeft een sterke resultaatgerichtheid met een flexibele instelling die niet ontmoedigd raakt bij tegenslag. Hij is een van de auteurs van ICT-leverancier: van vijand naar vriend.

Over Fred Heemstra
Fred Heemstra is sterk in het herkennen en analyseren van problemen, in het scheiden en onderscheiden van problemen en symptomen. Hij heeft ruime ervaring in het uitvoeren van risico-analyses en kwaliteitsaudits van grote, complexe projecten en heeft over deze onderwerpen een aantal boeken en vele artikelen geschreven. Hij is naast senior consultant bij KWD hoogleraar Bedrijfskunde en Informatica.
Over Arjan Jonker
Arjan Jonker is "De motor achter een project." Brengt activiteiten op gang, versnelt waar nodig en plaatst problemen in een breder kader. Analyseert hoofd- en bijzaken snel en trefzeker, heeft inhoudelijk én bestuurlijk overzicht. Werkt gestructureerd met een pro-actieve en anticiperende instelling. Hij heeft een sterke resultaatgerichtheid met een flexibele instelling die niet ontmoedigd raakt bij tegenslag.
Over Gerard Meijer
Gerard Meijer is ondernemer, doorzetter met een sterk resultaatgedreven instelling. Weet verschillende belangen op verschillende niveaus op 1 lijn te krijgen. Hij is van daaruit in staat om bedrijfsdoelstellingen om te zetten in praktische en hanteerbare acties. Gerard is vasthoudend aan rode draad. Weet mensen te binden en te enthousiasmeren.
Over Luuk Ketel
Luuk Ketel is een pragmatisch ingestelde ondernemer op het snijvlak van mens en inhoud. Hij creëert beweging en realiseert tegelijk resultaten. Brengt belangen van verschillende niveaus op één lijn, verbindt mensen, geeft structuur, zet de koers uit en is vasthoudend tot het eindresultaat. Luuk is nuchter en intuïtief, rekening houdend met politieke gevoeligheden of mogelijke risico’s.
Over Fred Bons
Fred Bons is een zeer ervaren manager van complexe veranderingsprocessen. Doorgrondt complexe situaties snel en komt tot realistische, haalbare en werkende oplossingen. Stelt realistische en gedragen plannen op en komt tot executie. Brengt mensen en partners samen in teams: (ver)bindt, inspireert en richt, waardoor zij tot grote prestaties komen. Verbindt schijnbaar tegenstrijdige belangen door ze te koppelen aan een gemeenschappelijke intentie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Fred Heemstra, Arjan Jonker, Gerard Meijer
ICT-leverancier: van vijand naar vriend

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden