Niet eens zo lang geleden veroverde e-commerce en ‘online betalen’ de wereld. Met het steeds verder oprukkende internet en de razendsnelle introductie van allerlei nieuwe, mobiele technologieën, werd ons als consultants gevraagd daarop te reageren. Omdat wij vrij goed ingevoerd waren in deze technologieën, maar eigenlijk nauwelijks iets wisten over betalen, gingen we op zoek naar ‘hét boek over betalen’ om snel en gericht onze kennis op te bouwen.
Tot onze grote verbazing bleek dit boek niet te bestaan. Op enkele academische artikelen en dissertaties over betalen na, was er nauwelijks literatuur over deze economisch toch vrij wezenlijke handeling. Paradoxaal genoeg zijn er bibliotheken vol geschreven over geld, maar over betalen, de enige handeling die geld zijn waarde geeft, was nagenoeg niets bekend. De combinatie van dieptekennis over betalen en de nieuwe technologieën was schaars. De mensen met kennis van elektronisch betalen hadden deze met name opgedaan in het kaart-tijdperk van de jaren zeventig en tachtig, en het internet als een apart aandachtsgebied beschouwd. Tegelijkertijd raakten de mensen met kennis van nieuwe media en technologie betrokken bij allerlei aansprekende internetinitiatieven, maar niet bij betalen. Betalen had destijds simpelweg onvoldoende aantrekkingskracht.
Fintech is hot, en niet voor niets
Bij de start van onze adviespraktijk Innopay vlak na de eeuwwisseling, bouwden we tegelijkertijd zelf onze materiekennis op. Door regelmatig artikelen te schrijven in vakbladen, werkmodellen te ontwikkelen en jaarlijks rapporten te publiceren over innovaties en marktontwikkelingen in online betalen, mobiel betalen, elektronisch factureren en elektronische identiteit. ‘Fintech’ dus. Vooral om onze eigen gedachten te ordenen, maar tegelijkertijd ook om die inzichten te delen met de industrie. Content-marketing avant la lettre, dat via het internet de hele wereld over ging.
Inmiddels is fintech helemaal hot en wordt er door allerlei partijen keihard gewerkt aan innovaties in de financiële sector. Een deel hiervan richt zich op het optimaliseren van ‘transacties’ met nieuwe digitale transactieplatforms. Het valt ons hierbij nog altijd op hoe vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden en hoe beperkt de wezenlijk strategische kruispunten voor transactiediensten worden onderkend. Voor beslissers is dit zeer uitdagend. Die worden dagelijks geconfronteerd met diverse technologisch gedreven ontwikkelingen zoals big data, artificial intelligence, augmented reality, blockchain, biometrie en het Internet of Things. Al deze ontwikkelingen moeten continu naar waarde worden geschat, daarbij hype van realiteit onderscheiden. Niet in het minst omdat ze maatschappelijk relevant zijn en raken aan thema’s als privacy en veiligheid, en een grote impact kunnen hebben op volledige sectoren.
Het transactionele internet komt eraan
Onze intuïtie en ervaring vertelt ons dat de volgende fase van het internet zich aandient, het ‘transactionele internet’. Hierbij schuiven we van institutioneel vertrouwen naar infrastructureel vertrouwen. Er ligt hier een kans, zeker in Europa, om de ontstane marktverhoudingen om te buigen naar een evenwichtiger situatie waar eindgebruikers meer digitale zelfbeschikking krijgen en de data benefit balance wordt hersteld. Maar alleen wanneer we hierop voldoende anticiperen.
Kans, actie!
Met dit boek willen we leiders helpen nog beter te navigeren in de digitale wereld, vanuit het perspectief van ‘transacties’. Het is van groot belang dat we een dieper inzicht in en een beter begrip van de onderliggende mechanismen krijgen. We zetten hiervoor in dit boek een gemeenschappelijk denkkader neer dat drie doelen dient.
Bewustzijn vergroten
Door de kansen van het transactionele internet en wat daarvoor nodig is te beschrijven, duiden we de langetermijnontwikkelingen en de effecten daarvan, bekeken vanuit transacties. Dit belangrijke perspectief ontbreekt nog grotendeels binnen de huidige beschikbare literatuur.
Richting geven
We willen zelf actief richting geven aan de manifestatie van het transactionele internet, dat wij onafwendbaar achten. De kansen die het biedt zijn ongekend, maar dan moeten we de condities ervoor wel samen goed invullen. Dat vereist een diepgaand begrip over wat er moet gebeuren en wat we daarmee beogen te bereiken.
Kennis delen
Ten slotte willen we onze diepgaande kennis en inzichten maar ook hands-on ervaringen delen. De bron waaruit dit boek put is de rijke ervaring die we de afgelopen twintig jaar als fintech-experts hebben opgedaan, door meer dan fulltime te werken aan concrete innovaties in betalen, factureren, identiteit en data delen. Allemaal verschillende soorten transacties met platforms in tweezijdige markten.
Chiel Liezenberg (1968) startte INNOPAY als hands-on ondernemer met een passie voor technologie, product design en verbinding. Douwe Lycklama (1965) is mede-oprichter van INNOPAY en één van de thought leaders in diverse soorten digitale transacties zoals data delen, betalen, factureren, identiteit en toepasselijke regelgeving. Shikko Nijland (1971) is CEO en managing partner van INNOPAY en heeft meer dan twintig jaar internationale ervaring in management consulting. Hij werkte eerder voor EY, KPMG en Accenture, waar hij leiding gaf aan de groei- en innovatiepraktijk.
Ze zijn de auteurs van Alles transactie.
Over Shikko Nijland
Shikko Nijland (1971) is CEO en managing partner van INNOPAY en heeft meer dan twintig jaar internationale ervaring in management consulting. Hij werkte eerder voor EY, KPMG en Accenture, waar hij leiding gaf aan de groei- en innovatiepraktijk.
Hij is verantwoordelijk voor nieuwe INNOPAY proposities inzake datadelen, customer in control, openness en digitale transformatie.
Over Chiel Liezenberg
Chiel Liezenberg (1968) startte INNOPAY als hands-on ondernemer met een passie voor technologie, product design en verbinding.
Hij stond aan de basis van diverse betaalinnovaties en fintech- ondernemingen en is houder van meerdere octrooien. Diverse publicaties van zijn hand hebben bijgedragen aan gemeenschappelijke denkkaders in de transactie-industrie.
Over Douwe Lycklama
Douwe Lycklama (1965) is mede-oprichter van INNOPAY en één van de thought leaders in diverse soorten digitale transacties zoals data delen, betalen, factureren, identiteit en toepasselijke regelgeving.
Zijn drive zit in het naar bedrijven en overheden brengen van innovaties op deze gebieden, en ze te helpen gezamenlijk te innoveren om kansen in digitalisering concreet te maken.