Daniël Markus geeft in het boek Digital Marketing Pinball praktische handvatten voor het datagedreven optimaliseren van online marketing.
Kun jij een paar grafiekjes analyseren OF werk je echt data-gedreven?
Als online marketeers weten we wel het een en ander van Google Analytics. Standaardzaken kunnen we van elkaar onderscheiden. Maar weet je ook hoe je hiermee de conversie kan verhogen? Meer terugkerende kopers kan krijgen en de orderwaarde verhoogt? Dat is hetgeen wat Daniël Markus je wil leren. Volgens hem is het zelfs dé groei-aanpak die hij gebruikt voor al zijn opdrachtgevers bij LevelUp Group. Klinkt veelbelovend, nietwaar? Het verschil tussen een online marketeer en een succesvolle online marketeer zit hem hierin aldus Daniël: ‘De weg naar winst loopt via data, want alleen winnaars weten hoe ze data moeten inzetten.’
Dit boek is niet voor iedereen
Een aspect waar Daniël Markus je direct op wijst: dit boek is er niet voor iedereen. Maar het is wel voor data-analisten, marketeers, managers en dikke deuren (uh.. directeuren, Pardon my French). Het is goed dat de auteur je hier direct op wijst, want het boek staat vol met vakjargon. Afkortingen als CPC, CPMS, CRO en ROAS vliegen je om de oren. Dus als je daar de ballen van begrijpt, dan heeft het niet zoveel zin om dit boek te gaan lezen. Het boek is voor mij als bijna afgestudeerde marketeer echter een perfect opstapje van begripskennis naar toepassing.
5 groeidrivers
Digital Marketing Pinball is opgedeeld in 5 delen, oftewel 5 punten die kunnen zorgen voor (extra) groei binnen jouw onderneming. Hij geeft antwoord op de vragen: ‘Wat is de beste besteding van jouw volgende uur?’ en ‘Wat is de beste besteding van mijn volgende euro?’. Nou moet ik zeggen dat je dat na het lezen van het boek nog niet direct weet. Maar je weet wel waar kansen liggen voor jouw bedrijf en waar je je nog eens nader in kunt verdiepen, bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met jouw conversie en hoe je die kunt optimaliseren.
Wel richt het boek zich hierbij vooral op snelle groei. Dit wil zeggen dat het zich voornamelijk richt op optimalisatie met behulp van landingspagina’s, productpagina’s in webshops, mailcampagnes, Google Ads en andere advertenties. Organisch bereik met SEO duurt naar Markus’ mening te lang voor wat het oplevert. Iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. Je moet namelijk ook investeren in de lange termijn, lijkt mij. Maar dat houdt niet tegen dat het heel waardevol is om te weten op welk gebied jij snel kunt groeien.
Je kunt direct praktisch aan de slag
Wat extra fijn is aan dit boek, is dat het je niet alleen ideeën geeft voor optimalisatie. Het geeft je namelijk ook direct een uitleg van hoe je het aan moet pakken. Je weet precies welke knopjes je moet gebruiken in Google Analytics, hoe je dit logisch om kan zetten naar een tabel in Excel én hoe je dit moet analyseren. Eindelijk wordt er eens geen geheim gemaakt van hoe je de gegeven adviezen kunt uitvoeren.
Digital Marketing Pinball is kortom een erg praktisch boek om nu eindelijk eens de stap te zetten en echt aan de slag te gaan met data. Maar alleen als je al enige voorkennis hebt over online marketing en de data die je hierbij kunt verkrijgen. Ga de uitdaging aan en leer de Digital Marketing Pinball te besturen.
Mylène Bouwman is jouw online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.