De jury was vol lof voor de winnaar van de titel Managementboek van het Jaar 2019. ‘Vanwege het maatschappelijk en economisch belang van het onderwerp, vanwege de noodzaak voor eigenlijk iedere organisatie om zich daarmee te verstaan, vanwege de grondige analyse, vanwege de heldere ontwikkelrichting, vanwege de agenda die een veelheid aan stakeholders op hun verantwoordelijkheden wijst, en ondanks het feit dat het van alle beoordeelde boeken misschien wel het meest van de lezer vergt’, zo leidde juryvoorzitter Pierre Spaninks de bekroning van Alles transactie in.
De uitreiking van de prijs voor het Managementboek van het Jaar is traditiegetrouw het hoogtepunt van het Managementboekengala. Dit jaar vond het gala plaats in The Boat House aan de Kralingse Plas in Rotterdam, waar een paar honderd mensen – auteurs, klanten, recensenten, uitgevers en anderen – zich hadden verzameld. Douwe Lycklama en Chiel Liezenberg kregen de prijs overhandigd door Kees Visser, directeur van Managementboek.nl. De derde auteur, Shikko Nijland, moest verstek laten gaan: hij gaf elders een presentatie over het gedachtengoed van het boek.
Douwe Lycklama vertelde bijzonder gelukkig te zijn met de bekroning. ‘Vier jaar geleden zijn wij – Chiel, Shikko en ik – aan dit boek begonnen. Wij voelden – en voelen nog steeds – de sterke behoefte om de reis die wij aan het maken zijn, te delen met anderen. Alles transactie is in feite een pleidooi om anders om te gaan met alle data die wij als gevolg van de digitalisering van de wereld achterlaten. Op dit moment is het niet onder controle, er is sprake van een gigantische digitale milieuvervuiling. Daar moet iets in veranderen. Met onze onderneming Innopay hebben wij daar een oplossing voor bedacht, maar dat is niet voldoende. Wij kunnen het niet alleen. Daarom hebben wij onze ideeën op papier gezet. Dit boek is een uitnodiging om data op een andere manier door de samenleving te laten stromen. Dat de jury ervoor heeft gekozen ons boek te bekronen, is voor ons een bevestiging dat wij op de goede weg zijn en dat zij het kennelijk ook belangrijk vinden dat dit gedachtengoed uitgedragen wordt. Deze prijs is een geweldige aanmoediging om door te gaan op het pad dat wij zijn ingeslagen.’
Van de vijf boeken die op de shortlist stonden, scoorde Alles transactie volgens de jury het hoogst op de verschillende criteria die de jury hanteerde: (praktische) relevantie, actualiteit, originaliteit, leesbaarheid, bestendigheid, onderbouwing en verzorging. De jury schrok niet terug voor ‘pittige boeken’, zoals Pierre Spaninks zei. Maar of Alles transactie nou werkelijk zo veel van de lezer vergt? ‘Je moet even je tanden in het eerste hoofdstuk zetten’, erkende Lycklama. ‘Voor het betoog was het noodzakelijk om bepaalde begrippen goed te definiëren. Maar als de lezer daar doorheen is, wordt hij rijkelijk beloond.’
Dat niet alleen: met dank aan de ontwerper van Lava is het ook nog eens een bijzonder mooi boek geworden. ‘Ik wist al heel snel hoe het eruit moest zien’, vertelt Chiel Liezenberg. ‘Het moest een solid body of knowledge worden. Maar de ontwerpers hebben ons nog verrast: het ziet eruit als één blok kennis met de titel als een soort strik eromheen. Niet ideaal voor een webwinkel, hield de uitgever van LannooCampus ons voor. Als je online koopt, kun je een boek immers niet vasthouden en kun je de titel niet meteen lezen. Vandaar die sticker op het omslag. Maar als je het vasthoudt, begrijp je wat ik bedoel. Wij wilden ook dat de kennis er een beetje doorheen zou schijnen. En dat is echt prachtig gelukt. Maar om dat te zien, moet je het boek echt in handen hebben. Lava heeft echt fantastisch werk geleverd, net als de illustrator, Alessandro Zorzi.’
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.