OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 334 van 11.937 resultaten
recensie
Economie
26 maart 2015
Milou Engelaer
2-3 minuten leestijd
De afgelopen twee jaar heb ik met enige regelmaat the Banking Blog van Joris Luyendijk gelezen. Een bezigheid die zo een aantal uur kon opslokken. Hoewel ik de verschillende stukken in willekeurige volgorde las, vond ik het intrigerende materie. Toen ik zag dat Joris Luyendijk zijn interviews zou bundelen tot een boek, wist ik direct dat ik het wilde lezen.
recensie
Verandermanagement
25 maart 2015
Amalia Deekman
3-4 minuten leestijd
‘De Veranderversneller’ biedt de organisatieprofessional een nieuw instrument om met het werkwoord ‘veranderen’ aan de slag te gaan, passend bij elke echt gewenste verandering. Op gestructureerde, rationeel-logische wijze neemt Kilian Bennebroek Gravenhorst de lezer mee op reis via vakmatig redeneren met vijf verandervragen naar het gewenste resultaat.
recensie
Mens en maatschappij
25 maart 2015
Dharshini Korteland
3-4 minuten leestijd
Ten ere van de vijftigste sterfdag van Winston Churchill wilden Rubert Lancaster van uitgeverij Hodder samen met de Churchill Estate een nieuw boek laten verschijnen over het leven van Winston Churchill. Zij vroegen Boris Johnson, burgermeester van London en groot fan van Churchill, om dit boek te schrijven. Het resultaat: ‘De Churchill Factor: Hoe een man geschiedenis schreef’.
recensie
Ondernemen
24 maart 2015
Hanneke Tinor-Centi
Natuurlijk helpt talent, maar Brant Cooper en Patrick Vlaskovits laten in ‘De Lean Entrepreneur’ zien dat je het ondernemerschap kunt léren. Door eenvoudig toe te passen inzichten uit de lean-startupmethode, verregaand begrip van klanten en snelle experimenten kan iedereen een visionair ondernemer worden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Paul Postma
De titel ‘Een opgeruimde geest’ geeft perfect het probleem aan dat het boek helpt oplossen: hoe schep je in vredesnaam orde in de onafzienbare informatie die ons bereikt? Als marketeer moet ik toegeven dat dit geen typisch marketingvraagstuk is, maar een algemeen menselijk probleem, dat met de overvloed aan data die het marketingvak kenmerkt daar wel goed bij past.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Paul Postma
1-2 minuten leestijd
De titel ‘Een opgeruimde geest’ geeft perfect het probleem aan dat het boek helpt oplossen: hoe schep je in vredesnaam orde in de onafzienbare informatie die ons bereikt? Als marketeer moet ik toegeven dat dit geen typisch marketingvraagstuk is, maar een algemeen menselijk probleem, dat met de overvloed aan data die het marketingvak kenmerkt daar wel goed bij past.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Soms zijn er van die boeken die iets speciaals hebben. Boeken die je zowel hardop doen lachen als zachtjes huilen. Boeken die je iets meegeven om toe te passen in je dagelijks leven. Boeken die het waard zijn om weg te geven, aan familie, vrienden of relaties. Boeken die indruk maken. ‘Waar een wiel is, is een weg’ is zo’n speciaal boek. Een boek dat je gelezen moet hebben, al is het alleen maar om te weten wat een Carlos-momentje inhoudt en waarom dit boek geschreven is.
recensie
Organisatiekunde
24 maart 2015
Martin van Staveren
Veiligheidskundigen Cees Muusse en Siep Slager bieden in hun boek 'Omgaan met risico’s' een grondige bespreking van de klassiekers op het gebied van veiligheidsmanagement. Grondig is echter niet hetzelfde als bondig. En hoe werkzaam is een klassieke benadering anno nu, met cybersecurity als veiligheidsissue en social media als spreekbuis?
recensie
Marketing
24 maart 2015
Jeanine Dijkhuis
Er bestaat een continue wisselwerking tussen de veranderende samenleving en de ontwikkelingen in de retail. Soms start de ene, soms de andere, maar ze functioneren altijd als communicerende vaten. De motivaties van consumenten leiden in veel gevallen tot aanpassingen van de handel. Auteur Michel van Tongeren vindt daarom dat een winkelformule nooit zou moeten ophouden met ontwikkelen.
recensie
Mens en maatschappij
23 maart 2015
Martin van Staveren
‘Het verlangen naar voorkomen’. Dat is de paradoxale titel van dit sterke en actuele boek van politiek filosoof en bestuurskundige Rik Peeters. Verlangen staat immers voor iets willen. Dit boek gaat over het tegenovergestelde, over wat we als burgers niet willen, zoals ongelukken of rampen, criminaliteit en ziekte. En over de toenemende rol die de overheid daarin de laatste jaren speelt, met de beste bedoelingen. Moeten we dat wel willen?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 maart 2015
Nico Jong
Als we sterk op iets focussen, zullen we een aantal dingen niet zien. Iedereen ziet essentiële feiten over het hoofd en daarom is het belangrijk om onze waarneming te verbreden. Volgens gedragspsycholoog Max Bazerman kunnen we vaardigheden ontwikkelen om de natuurlijke beperkingen van het menselijk gewaar zijn te overwinnen. Zijn ‘Zien wat anderen niet zien’ gaat over zaken die ons ontgaan.
recensie
Marketing
23 maart 2015
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
‘Het antwoord op e-commerce’, zo beweert de omslag van Gino van Ossels Omnichannel in retail. Daar zit iets van een tegenstrijdigheid in. Omnichannel is volgens Eric van Arendonk gebruikmaken van alle kanalen waar dan ook e-commerce bijhoort, terwijl het daar een antwoord op gaat geven. Maar goed, laten we daar niet te lang bij stilstaan, gewoon lezen!
recensie
Coaching en trainen
20 maart 2015
Sebastiaan van der Valk
Coaching is hot, er wordt dan ook veel geschreven over coaches en coachen. ‘Iedereen Coach’ van Jef Clement laat alle moeilijkheid van coachen los en is voor iedereen toegankelijk. Het is bedoeld voor Jan en alleman die coachingsvaardigheden wil inzetten in het gewone leven. Tijdens het sporten, in je relatie, op het werk, noem maar op.
recensie
Projectmanagement
20 maart 2015
Jan Hoogstra
De titel ‘De kleine prinses en de chaos in het project’ van Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra klinkt niet als de titel van een managementboek, toch gaat het boek over het managen van projecten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld bieden de auteurs een beeldend verhaal over projectmanagement. Een aantal punten zoals filosofie, Agile en Scrum worden behandeld.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 maart 2015
Lisa Niehoff
Het eerste wat ik bedenk als ik de samenvatting van Daniel Levitins ‘Een opgeruimde geest’ lees: dit boek komt als geroepen. We willen met dezelfde hersencapaciteit steeds meer informatie tot ons nemen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 maart 2015
Lisa Niehoff
4-6 minuten leestijd
Het eerste wat ik bedenk als ik de samenvatting van Daniel Levitins ‘Een opgeruimde geest’ lees: dit boek komt als geroepen. We willen met dezelfde hersencapaciteit steeds meer informatie tot ons nemen.
recensie
Non-profit
20 maart 2015
Christel Deckers
3-4 minuten leestijd
‘Zo werkt de zorg in Nederland’ is een overzichtelijk boek over hoe de zorg in 2015 in Nederland werkt; welke partijen hierbij betrokken zijn; welke wetten van toepassing zijn en hoe de zorg met ingang van 2015 bekostigd wordt.
recensie
Werk en loopbaan
20 maart 2015
Arie Buvens
Mario Draghi, president van de Europese Centrale Bank, voert een financieel beleid dat de inflatie in de Eurozone moet aanwakkeren. Christine Lagarde, algemeen directeur van het Internationaal Monetair Fonds noemt deflatie een monster en ondersteunt dit beleid. Gerhard Hormann beweert in ‘De omgekeerde werkweek’ juist dat dat net zo’n mythe is als het verhaal dat je van ‘sparen’ armer wordt.
recensie
Marketing
18 maart 2015
Johan Bel RM
De titel van ‘De marketing monnik’ prikkelde mij om dit boek direct te bestellen, want het impliceert de dualiteit die er bestaan kan tussen commercie en ethiek. De schrijver Klaas Klunder doet dan ook een goede poging om dit in beeld te brengen. Ik was vooraf erg benieuwd naar de boodschap van het boek, want zou het niet mooi zijn om zuiver ethisch te handelen en daarmee (of desondanks) een waardevol bedrijf op te kunnen zetten?
recensie
Algemeen management
17 maart 2015
Peter Vermeulen
4-6 minuten leestijd
Iedereen wenst na het boeken van een weekend in een hotel of diner in een restaurant dat alles perfect verzorgd blijkt te zijn en alles goed verloopt. Van het moment van arriveren tot vertrek. Dit ‘overkwam’ mij op 21 november 2014 toen ik verbleef in Het Kruisherenhotel te Maastricht.