OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 479 van 19.536 resultaten
recensie
Verandermanagement
21 december 2016
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Veranderingen doorvoeren in organisaties vergt geduld. Heel veel geduld. Zeker als het gaat om verandering van houding en gedrag. Vaak noemen we dat ‘cultuurverandering’ en zoiets duurt volgens deskundigen zomaar drie tot vijf jaar. Daarom houden veranderaars zichzelf én hun opdrachtgevers altijd voor: verwacht niet te snel resultaten; we hebben tijd nodig, en heel veel geduld.
interview
Verandermanagement
21 december 2016
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen moeten innovatiever worden om de concurrentie te evenaren of te overtreffen. Dat is eenvoudiger dan menigeen denkt, want in elke organisatie zit verborgen creatief en innovatief talent. Toch komt innovatie vaak niet tot ontplooiing. Het blijft een abstract doel en we missen een concrete aanpak. Bart Stofberg wil dit probleem oplossen. In Iedereen kan innoveren benoemt hij de bouwstenen van innovatievermogen en daarmee van innovatie.
nieuws
Mens en maatschappij
21 december 2016
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Hoe hou je een ontwikkeling succesvol tegen? Huur een lobbyist ! Hoe voorkom je bouw van huizen of windmolenparken aan de kust? Start een lobby!
achtergrond
Leiderschap
20 december 2016
Jaap Boonstra
5-8 minuten leestijd
8 december publiceerde de Monitoring Commissie Corporate Governance Code de herziene Nederlandse Corporate Governance Code. De belangrijkste vernieuwing hierin is het centraal stellen van lange termijn waardecreatie en de introductie van cultuur als onderdeel van goede corporate governance. Daarnaast is de Code op veel andere punten geactualiseerd. Jaap Boonstra geeft weer wat voor maatschappelijke organisaties de betekenis is van cultuur als zijnswaarde.
recensie
Mens en maatschappij
20 december 2016
Louis Thorig
5-7 minuten leestijd
In november 2016 verscheen de bundel Waarom haten ze ons eigenlijk? onder redactie van macro-econoom Frits Bosch.
recensie
Leiderschap
20 december 2016
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Net zoals iedere medewerker binnen het werkgebied inkoop, logistiek en supply chain acteert ook de logistieke en supply chain manager in een snelveranderende wereld. Een wereld die dus ook heel wat eisen stelt aan de competenties en vaardigheden van die manager.
column
Strategisch management
20 december 2016
Ger Post
4-5 minuten leestijd
De obsessie met winnaars zorgt voor verkeerde analyses van successen. ‘Benader je successen met evenveel scepsis als je overwinningen.’
preview
Verandermanagement
20 december 2016
Jeroen Busscher
5-7 minuten leestijd
Jeroen Busscher toont ons in Aanstekelijk veranderen hoe wij kunnen veranderen in organisaties waar veranderen het nieuwe normaal is. Onmisbaar voor de manager van de 21ste eeuw. Een preview.
interview
Psychologie
20 december 2016
Justin van Lopik
Hoe werkt de wereld als je alleen vanuit marktwerking denkt? Een interessante gedachtenexperiment. Jasper van Kuijk is cabaratier, universitair docent en columnist van de Volkskrant. Bastiaan de Jong spreekt hem in zijn podcast naar aanleiding van het boek Hoe moeilijk kan het zijn?.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 december 2016
Fred Rutgers
3-4 minuten leestijd
Patronen doorbreken van Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer Heeft inmiddels alle kenmerken van een standaardwerk waar je niet omheen kunt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 december 2016
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
De Amerikaanse neurowetenschapper Daniel Levitin besefte in 2001 al dat het internet een vruchtbare voedingsbodem vormt voor onjuistheden, halve waarheden en regelrechte leugens. Uit onbetrouwbare bron biedt een opsomming van (en een oplossing voor) de cognitieve misvattingen die het publieke debat kunnen verzieken.
nieuws
Mens en maatschappij
20 december 2016
Bertrand Weegenaar
Met het einde van het jaar is ook het toekennen van prijzen in volle gang. De PC Hooftprijs is voor 2017 toegekend aan veelzijdig auteur Bas Heijne (1960) voor zijn bijdrage aan de Nederlandse literatuur met zijn beschouwend proza . Heijne debuteerde in 1983 met de roman Laatste woorden.
recensie
Verandermanagement
19 december 2016
Fred Rutgers
3-4 minuten leestijd
De Veranderformule geschreven door Jorien Weerdenburg is pittige kost! In Nederland struikel je bijna over de vele veranderconsultants, het lijkt wel alsof iedereen er verstand van heeft.
interview
Algemeen management
19 december 2016
Guido van de Wiel
2-3 minuten leestijd
‘Zet mensen bij elkaar en je krijgt gedoe. Gegarandeerd. Tegelijkertijd geldt: mensen willen geen gedoe maar verbinding.’ Aan het woord is Marco Buschman, auteur van Verbindend vermogen; de recente nummer 1 in de managementboek bestsellerlijst. ‘Mensen willen erbij horen, willen gezien worden, willen erkend worden. Die behoefte aan verbinding is van alle tijden. En van alle mensen.’
preview
Economie
19 december 2016
Hubert Beusmans
3-5 minuten leestijd
Het gaat niet goed met de Europese samenwerking. Het komende verkiezingsjaar lijkt cruciaal te worden voor het voortbestaan van de Unie. Italië is na het laatste referendum in een onzekere politieke situatie beland.
recensie
Algemeen management
19 december 2016
Peter Streefkerk
5-6 minuten leestijd
De Best Value aanpak kent in Nederland duidelijke voor- en tegenstanders. Auteurs Jeroen van de Rijt, Sicco Santema en Wiebe Witteveen behoren absoluut tot de eerste groep. Ze dragen hun boodschap op basis van veel kennis en enthousiasme uit via hun inmiddels derde boek Best Value stroomt en bijbehorende trainingen, presentaties en publicaties.
nieuws
Marketing
19 december 2016
Ger Post
3-5 minuten leestijd
Voor een volle zaal genodigden presenteerde Paul Postma onlangs zijn nieuwe boek Big Data Marketing (‘Snel – Simpel – Succesvol’). ‘Laat je als een kind verrassen door de data.’
recensie
Internet en social media
16 december 2016
Wieger Waardenburg
1-2 minuten leestijd
In dit overzichtelijke en praktische boek neemt Aartjan van Erkel je mee op reis naar meer omzet. Maak ze gek! helpt je om jouw potentiële klanten zo te beïnvloeden dat ze eigenlijk geen nee meer kunnen zeggen.
recensie
recensie
16 december 2016
Hanneke Tinor-Centi