Er zijn al heel veel boeken over coaching verschenen, ook modellenboeken. Waarom moest dit boek er toch komen?
AL: Er zijn inderdaad nogal wat boeken. Maar die zijn soms wat onoverzichtelijk geschreven. Wij wilden een boek met kwalitatief goede modellen en een hele heldere presentatie. Dus: hoe is een model ontstaan, wie heeft het ontwikkeld, wat zijn de voor- en nadelen, voor welke doelgroep is het bestemd, wanneer is het goed en minder goed te gebruiken… In zekere zin is het ook een opvolger van ons vorige boek: het Groot psychologisch modellenboek.
Hebben we met deze 50 alle modellen te pakken?
AM: Nee, maar we hebben hiermee wel veel modellen besproken. Het spectrum is ook heel breed. Aan de ene kant zitten er coachingsmodellen in die je toe kunt passen in een gesprek, maar er zitten ook hele fysieke en neurologische modellen in.
Wat is de truc van het boek. Moet ik al die modellen beheersen als coach? Moet ik mijn favorieten eruit halen? Hoe werkt dat?
AM: Voor de beginnende coach staat er veel informatie in op basis waarvan hij keuzes gaat maken welke modellen hij of zij wil gebruiken. Wat past bij mij, wat lijkt me leuk? Voor die coach is het een soort kookboek: ik pak die recepten eruit die ik leuk vind. Maar het is natuurlijk ook een boek voor iedere coach om toe te passen.
Zijn er dan vijf of tien favoriete modellen die jullie graag zelf toepassen?
AL: In de rol van coach proef je aan het begin van je loopbaan vaak aan verschillende modellen en wat je uiteindelijk ziet is dat de meeste coaches zich specialiseren. Een coachingsmodel vraagt vaak ook verregaande specialisatie. Dat wil niet zeggen dat je andere modellen helemaal links laat liggen, maar je hebt wel je favorieten. Dit boek is verder ook een ideeënboek. Laat ik eens kijken of ik met een coachee een andere model kan gebruiken dat werkt voor die persoon.
Waar komt de huidige hype van coaching vandaan?
ALdM: Het zegt iets over de huidige waarin mensen behoefte hebben aan een sparringpartner; behoefte hebben om verder te komen op bepaalde fronten. We leven in drukke maatschappij en er komt veel op ons. Dan is het prettig af en toe even aan de zijlijn te staan en te reflecteren.
Draait het uiteindelijk om het model of om de mens die gecoacht moet worden?
AL: Uit onderzoek is gebleken dat een model maar tot op een bepaalde hoogte van belang is. Het gaat inderdaad met name om de coach. Het gaat om vertrouwen, deskundigheid, de klik die er wel of niet is… Bij bepaalde mensen moet je niet met een paardencoach of een wandelcoach aankomen, om maar iets te noemen. Het is aan de coach om dat in te schatten in de intake. Doe je het zelf of verwijs je naar een collega.
Voor wie is het boek? Voor coaches? Als een soort kookboek met ingrediënten?
AM: Het boek is elk geval bedoeld voor coaches. Voor beginnende of ervaren coaches. Maar ook voor zzp’ers en mensen in organisaties die gevraagd worden als coach om collega’s te helpen. Voor die brede doelgroep is het boek geschikt.