Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Ellen de Lange-Ros - vier boeken in vier jaar

Vier boeken in vier jaar. Businesscoach Ellen de Lange-Ros lijkt ze uit haar mouw te schudden. In die vier jaar is haar bedrijf ook enorm gegroeid, mede dankzij haar boeken. Maar hoe doet ze dat, elk jaar een boek schrijven én elk jaar meer klanten helpen? Want: ‘De eerste versie van mijn boeken is best wel slecht.'

Janin Wensink | 11 maart 2016 | 5-7 minuten leestijd

‘Mijn boeken zijn businessromans; ze zijn geschreven in romanvorm, met een aantal wijze lessen voor je bedrijf en oefeningen waar je direct mee aan de slag kunt. De hele serie van vier boeken weerspiegelt eigenlijk ook mijn eigen leertraject. Ik schreef een boek vaak in de fase dat ik zelf nog volop aan het leren was. En met het schrijven van het boek kon ik mijn eigen lessen vastleggen. Daarna ging ik die lessen aan anderen leren, waardoor ik nog veel meer over het onderwerp ging leren. Voor mij als businesscoach zijn die boeken heel belangrijk geweest, omdat ik dankzij het schrijven ervan nog meer over die onderwerpen te weten kwam.'

4 vakanties, 4 boeken
‘Tijd vinden om te schrijven is lastig. Ik moet veel doen gedurende de dag en dan kan ik me wel voornemen: ik ga vanavond twee uur aan mijn boek werken, maar dat lukt dan niet. Ik heb eigenlijk bij mijn eerste boek min of meer toevallig een heel gelukkige opzet gekozen. We gingen tijdens de zomervakantie kamperen met het gezin, vier weken. En toen dacht ik: ik ga eens kijken of ik dan aan schrijven toekom. Ik ga elke dag een poosje aan mijn boek werken en aan het einde van de vakantie kijk ik waar ik sta. Ik vond het hartstikke leuk. Ik stond 's ochtends wat eerder op dan het gezin en dan ging ik schrijven. Als zij wakker werden en gingen opstaan, stopte ik weer met schrijven. Het jaar daarna dacht ik: die vakantie was zo leuk, dat wil ik wel weer. Ik heb zo alle vier de boeken in de zomervakantie geschreven.'

Niet makkelijk
‘Je moet een boek schrijven over een onderwerp waar je wat mee hebt. Waar je je hart mee kunt verbinden, dan is het ook leuk om die inspanning te leveren. Want het is niet alleen maar makkelijk. Het waren voor mij ook zomervakanties van helemaal niks drinken, op tijd naar bed en op tijd opstaan, dat is best een opoffering. Maar ik deed dat offer voor iets wat ik geweldig leuk vind.'

Scheppend schrijven
‘Mijn vingers schrijven eigenlijk mijn boek, niet mijn hoofd. Ik heb vaak gehad dat mijn vingers gewoon gingen schrijven en mijn hoofd aan het einde stomverbaasd was wat die hoofdpersoon nu weer had gedaan. Ik redigeer heel weinig tijdens het schrijven, want ik heb gemerkt dat er een groot verschil is tussen scheppend schrijven en kritisch schrijven. Je moet dat kritisch schrijven kunnen uitzetten als je aan het creatief schrijven bent, dan gaat het veel sneller. Ik maak eerst een soort mindmap. Elk boek heeft drie tot vijf lessen en in die mindmap schrijf ik die lessen globaal op. Op basis daarvan kan ik dan het hele boek gaan schrijven. Ik moet het al schrijvend laten ontstaan.'

Kromme zinnen
‘Natuurlijk voelde ik me onzeker, maar dat was niet een reden om niet te gaan schrijven. Ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Op stroeve dagen twijfelde ik weleens: is dit wel goed genoeg? Maar dan zei ik tegen mijn hoofd: daar gaan we het nu niet over hebben, dat bekijken we wel als het boek af is. Dan was die twijfel weer even weg en kon ik doorschrijven. Aan het einde van het schrijftraject beoordeelde ik dan: vind ik dit boek goed genoeg om de volgende stap te zetten, namelijk naar mijn eindredacteur en een aantal meelezers mailen? De eerste versie van mijn boeken is ook best wel slecht. Van mijn meelezers krijg ik dan ook vaak het commentaar: het verhaal is wel leuk, maar er zitten veel herhalende zinnen in, en dat woordje gebruik je heel vaak. Maar ik kan het niet in één keer goed schrijven. Ik ben bij boek vier nu en ik blijf die kromme zinsconstructies houden. Ik heb inmiddels een hele checklist met alle kromme constructies die ik altijd maak.'

Minder moeten
‘Ik lees zelf veel managementboeken, en waar ik dan altijd een beetje moe van word, is dat je vaak zoveel moet van die boeken: doe dit, doe dat. Ik wilde gewoon een boek dat een leuk verhaal is, vandaar dat ik voor een romanvorm heb gekozen. Met een verhaal kun je een boodschap vaak ook veel beter overbrengen. Plus dat ik het zelf veel leuker vond om zo te schrijven.'

Marketing
‘Onder mijn klanten zijn mijn boeken wel een begrip aan het worden. Daaronder zijn ook heel veel mensen die zelf werken met ondernemers. Zo zijn er websitebouwers die aangeven dat ze veel fijner met een klant kunnen werken als die mijn boek Een zaak van fans heeft gelezen. Zij geven het boek daarom aan hun klanten mee. Daarmee attenderen ze dus ook mensen weer op mijn bedrijf. Mijn boeken hebben daardoor een ontzettende marketingwerking.'

Onverwachte meerwaarde
‘Tegen mijn klanten zeg ik ook vaak: lees eerst maar het boek Een zaak van fans. Als ze vervolgens bij mij komen, dan hebben ze al een heleboel nagedacht. Wanneer ik met die klanten een dag ga werken, dan kan ik ze veel verder brengen dan vier jaar geleden, toen dat boek er nog niet was. En ook geldt dat de mensen die mijn boeken leuk vinden, mij ook leuk vinden en daar kan ik vaak heel goed mee werken. Dus mijn boeken zijn een selectiemechanisme geworden om goede klanten te krijgen die bij mij passen. Dat is echt een heel mooie meerwaarde van de boeken, die ik vooraf nooit bedacht had.'

Ellen de Lange-Ros van Faxion.nl schreef de boeken Een zaak van fans, Een zaak van zacht werken, Een zaak van geld en dit jaar verscheen Een zaak van hart-werken.

Janin Wensink van Tabloit.nl is schrijfcoach. Na haar studie Nederlandse taal- en letterkunde werd ze eindredacteur. Eerst in vaste dienst, maar al snel als freelancer voor diverse uitgeverijen. Ze werkte onder andere voor bladen als Viva en TrosKompas en redigeerde boeken voor Van Duuren Media. Nu helpt ze professionals met het schrijven van een boek.

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden