Storing
Het strategische besluitvormingsproces van bedrijven laat vaak te wensen over, schrijft Olivier Sibony in Storing. Dat komt omdat leiders, net als iedereen, vatbaar zijn voor bias. Deze mentale shortcuts zijn over het algemeen erg nuttig, bijvoorbeeld als we routinezaken efficiënt willen afhandelen. Maar soms zorgt diezelfde bias ervoor dat we verzanden in groepsdenken, op een irrationele manier ons eigenbelang nastreven, patronen herkennen die er niet zijn, dingen ondernemen die we niet zouden moeten doen, of juist falen door niets te doen.
Deze vijf families van bias staan aan de basis van negen cruciale denkfouten die zelfs de scherpste manager op het verkeerde been kunnen zetten. Mentale shortcuts zitten zo diep in het individu ingebakken dat het ondoenlijk is om ze helemaal uit te bannen. Maar op collectief niveau zijn cognitieve denkfouten wel degelijk te bestrijden. Bias maakt ons weliswaar onvoorspelbaar, maar dat gebeurt op een zodanig voorspelbare manier dat organisaties de gevolgen daarvan met een paar simpele handgrepen kunnen voorkomen.
De voorwaarden daarvoor zijn samenwerking en proces, gekoppeld aan een leider die zich opwerpt als een 'beslisarchitect'. Dit omvat om te beginnen een dialoog die aanmoedigt om strategische kwesties van zoveel mogelijk kanten te bekijken. De uiteenlopende standpunten moeten leiden tot botsende ideeën, zonder dat deelnemers zelf met elkaar botsen. Dat vereist structuur en discipline. Debat en divergentie mogen niet vrijblijvend zijn, maar dienen in de cultuur verankerd te worden, zodat bias in elke fase van het besluitvormingsproces kan worden herkend.
S.L.I.M. managen van AI in de praktijk
Het is onvermijdelijk dat artificial intelligence grote invloed gaat krijgen op de manier waarop we werken. Wat kunnen we leren van organisaties die AI al in de praktijk gebruiken? Als uit dit boek van Lauren Waardenburg, Marleen Huysman en Marlous Achterberg een ding duidelijk wordt, is het dat de invoering van AI in de praktijk een organisatorisch veranderproces is.
Act Human
De positie van marketeers staat al geruime tijd onder druk. In directies en raden van bestuur kom je ze nauwelijks nog tegen. Hoog tijd dus om de kerntaak van marketing opnieuw scherp te stellen. Vanuit een mensgerichte, holistische marketingvisie gaan de drie auteurs op zoek naar de diepere drijfveren van consumenten. Met de bedoeling mensen beter te leren begrijpen en het aanbod van producten, diensten en merken zo in lijn te brengen met hun werkelijke behoeften.
Cultuur doe je zelf!
Cultuur gaat over ‘hoe we hier de dingen doen’ en dus over gedrag. Minstens zo belangrijk zijn de overtuigingen ónder dat gedrag. Die overtuigingen moeten op tafel komen, zo schrijft Marcella Bremer. Bremer laat zien hoe je cultuur concreet kan maken en kan ontwikkelen in teams door te werken aan anders denken en doen. Het boek gaat dus vooral over gedrag, met name van leidinggevenden.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.