In volgorde van publicatie:
Sun Tzu – The Art of War (circa 300 voor Christus)
Niccolo Machiavelli – The Prince (1532)
Adam Smith – The Wealth of Nations (1776)
Dale Carnegie – How to Win Friends & Influence People (1936)
Ayn Rand – Atlas Shrugged (1957)
Og Mandino – The Greatest Salesman in the World (1968)
Tracy Kidder – The Soul of a New Machine (1981)
Kenneth Blanchard – The One Minute Manager (1982)
Jay Conrad Levinson – Guerrilla marketing (1984)
Michael Hammer & James Champy – Reengineering the Corporation (1993)
Aardig is wel dat iedere titel wordt voorzien van een zogenaamde ‘fun fact’. Zo weten we dat Sun Tzu zijn ‘meester’ testte door hem op te dragen een leger van prostituees te vormen en die te laten paraderen in de paleistuin. En dat de man van de ‘onzichtbare hand’, Adam Smith, waarschuwde voor de vorming van monopolies. Horen we dat Ken Blanchard zichzelf de titel ‘Chief Spiritual Officer’ toedichtte, een functie die in tegenstelling tot zijn boeken geen navolging heeft gehad. Dat Levinson het bedrijfslogo op het voorhoofd getatoeëerd als de ultieme guerrilla marketing beschouwde. En we lezen we dat ontslag tegenwoordig wordt omschreven als ‘de organisatie ventileren’, kortom ‘reengineering’.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.