Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

'Wereldveranderboeken'

Inc (‘small business resources for the entrepreneur’) publiceert op haar website een lijst van tien management (business) boeken die de wereld hebben veranderd. Of dat zo is, daar zullen de meningen over verschillen, temeer omdat er een paar ‘unusual suspects’ op staan: boeken waar u waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. En misschien wel van gehoord, maar dan zeker niet gelezen!

Pierre Pieterse | 8 februari 2013 | 1-2 minuten leestijd

In volgorde van publicatie:
Sun TzuThe Art of War (circa 300 voor Christus)
Niccolo MachiavelliThe Prince (1532)
Adam Smith – The Wealth of Nations (1776)
Dale CarnegieHow to Win Friends & Influence People (1936)
Ayn Rand – Atlas Shrugged (1957)
Og Mandino – The Greatest Salesman in the World (1968)
Tracy Kidder – The Soul of a New Machine (1981)
Kenneth BlanchardThe One Minute Manager (1982)
Jay Conrad Levinson – Guerrilla marketing (1984)
Michael Hammer & James ChampyReengineering the Corporation (1993)

Aardig is wel dat iedere titel wordt voorzien van een zogenaamde ‘fun fact’. Zo weten we dat Sun Tzu zijn ‘meester’ testte door hem op te dragen een leger van prostituees te vormen en die te laten paraderen in de paleistuin. En dat de man van de ‘onzichtbare hand’, Adam Smith, waarschuwde voor de vorming van monopolies. Horen we dat Ken Blanchard zichzelf de titel ‘Chief Spiritual Officer’ toedichtte, een functie die in tegenstelling tot zijn boeken geen navolging heeft gehad. Dat Levinson het bedrijfslogo op het voorhoofd getatoeëerd als de ultieme guerrilla marketing beschouwde. En we lezen we dat ontslag tegenwoordig wordt omschreven als ‘de organisatie ventileren’, kortom ‘reengineering’.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden