Naast The New Digital Age (Engels), waarin Google-chairman Eric Schmidt de digitale wereld van morgen beschrijft, prijkt ook de The nature of the future (Engels) van futurologe Marina Gorbis hoog op de Amerikaanse bestsellerlijsten. De titel is een verwijzing naar het standaardwerk Nature of the firm uit 1937. Daarin schreef de Britse econoom Ronald Coase dat de meerwaarde van organisaties verklaard kan worden uit lagere transactiekosten, waardoor producten efficiënter en goedkoper kunnen worden geproduceerd. In een wereld waarin het internet de drijfveer is achter lagere transactiekosten, zijn die organisatorische voordelen niet meer vanzelfsprekend, stelt Gorbis. Ze schetst een wereld waarin individuele samenwerkingsverbanden een keur aan nieuwe producten en diensten opleveren, zoals de gratis online onderwijsservice Khan Academy en de peer-to-peer Lending Club, waarin mensen elkaar zonder tussenpersoon dingen kunnen uitlenen. Gorbis heeft er zelfs een nieuwe term voor gemunt: de socialstructed economy.
De adviseurs van de Boston Consulting Group hebben hun pijlen eveneens op de toekomst gericht. In Own the Future (Engels) sporen ze topmanagers aan om toch vooral niet te vertrouwen op wat vroeger werkte, omdat morgen de regels compleet anders kunnen zijn. Daartoe bieden ze een raamwerk met vijftig ideeën waaraan topmanagers hun manier van leiden kunnen herijken. Die zijn gecentreerd rondom tien eigenschappen waaraan de leider van de toekomst volgens hen zou moeten voldoen: aanpassingsgericht, mondiaal, verbonden, duurzaam, klantgericht, uitgerust om te winnen, gedreven door normbesef, betrouwbaar, doortastend en inspirerend.
Ook futuroloog Jaron Lanier doet een duit in het zakje. In Who Owns the Future? (Engels) betoogt de vader van de virtuele werkelijkheid dat digitale netwerken een vernietigende rol hebben gespeeld in de Grote Recessie en de kaalslag van de middenklasse. Nog steeds bedreigen nieuwe technologieën de winstgevendheid van een keur aan industrieën, met alle nadelige economische gevolgen van dien. Maar het kan ook anders, stelt Lanier, die eerder het boek Nee, je bent geen gadget schreef. Hij schetst een pad naar een informatie-economie waarin de gewone man en vrouw worden beloond voor hun bijdragen op het internet en tegelijkertijd ook de middenklasse wordt verstevigd.
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.