Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Wil je iets van een workshop onthouden? Maak notities op papier

In We worden steeds slimmer betoogt Clive Thompson dat mensen met hulp van computers intelligenter worden. Maar dat gaat niet altijd op, zo blijkt uit een reeks onderzoeken naar het maken van notities. Wat betreft aantekeningen maken, gaat er niets boven pen en papier.

Ger Post | 16 juni 2014 | 1-2 minuten leestijd

Bij een meeting, presentatie of een workshop hebben we al snel de neiging om onze computer open te slaan om aantekeningen te maken. Maar als je zoveel mogelijk van de presentatie wilt onthouden, kun je maar beter pen en papier uit je tas vissen. Althans, dat blijkt uit een reeks experimenten onder studenten.

In drie experimenten lieten Pam Mueller en Daniel Oppenheimer studenten aantekeningen maken, ofwel met de hand of op de laptop. Elke keer bleek dat de studenten met een laptop weliswaar meer aantekeningen hadden gemaakt, maar de studenten die pen en papier hadden gebruikt hadden de stof beter begrepen en konden het materiaal beter toepassen en integreren.

Toen de onderzoekers de notities van de studenten analyseerden, kwamen ze op een mogelijke verklaring. Studenten die met de hand schreven hadden de informatie ‘dieper’ verwerkt, omdat ze moesten luisteren, samenvatten en verwerken. Ze konden onmogelijk alles meeschrijven. De studenten op de laptop konden wel woordelijk meeschrijven met wat er werd gezegd, maar deze oppervlakkige transcriptie leek begrip in de weg te staan.

Zelfs wanneer de studenten de eigen aantekeningen mochten bestuderen, dan kwamen de studenten met laptops er bekaaid vanaf. Ondanks dat ze dus meer te leren hadden, deden de studenten met een computer het slechter als ze een week later werden getest. ‘Omdat handgeschreven aantekeningen de eigen woorden van de student bevatten, vormen ze effectievere geheugensteuntjes,’ schrijft Cindi May op de website van Scientific American.

O ja, en de laptops die de studenten gebruikten waren niet aangesloten op het internet – ze werden dus niet afgeleid door Facebook, email en Twitter. In dat geval waren de scores waarschijnlijk nog veel lager uitgevallen.

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden