Intel was het geesteskind van de flamboyante ondernemer Bob Noyce en de technicus Gordon Moore. Zij richten in 1968 met een aantal andere ex-medewerkers van Fairchild Semiconductor Intel op. Fairchild was Bob en Gordon’s eerste onderneming. Intel hield zich primair met geheugenchips bezig wat in de eerste jaren succesvol bleek. Moore was de uitvinder van de geïntegreerde chip, waarmee hij zand omtoverde in ‘goud’. Maar nog bekender van Moore’s Law, de wet die voorspelt dat de dichtheid van processoren op een chip elke twee jaar verdubbeld. Deze wet heeft het veertig jaar uitgehouden en was Intel’s hartslag.
De chips waar Steve Wozniak het op voorzien had, de microprocessor, was in het midden van de jaren zeventig slechts een bijproject voor Intel. Het had zich op de integratie van geheugenchips in horloges gestort. Texas Instruments stopte haar chips voor het eerst in rekenmachines.
De doorbraak kwam, per toeval, door een cold call van een Intel sales manager met een manager van het grote IBM, Big Blue. IBM was eveneens chipmaker maar niet van chips die in een Personal Computer konden. En daar zat IBM om te springen. IBM wilde, tegen al haar gewoontes in, met externe hulp snel de dan al lucratieve markt van PC’s op. Naast Intel werd de startup Microsoft met MSDOS en Basic de gelukkige. Het huwelijk van ‘Wintel’ was geboren.
Deze combinatie zou de computerindustrie drie decennia domineren en de aandeelhouders miljardairs maken. De al sinds de start van Intel actieve marketeers Regis Kenna zou in de jaren tachtig de slogan ‘Intel Inside’ bedenken. En vanaf het einde van de jaren zeventig waren Boyce en Moore minder en minder bij Intel te vinden. Het roer zou twintig jaar lang stevig in handen zijn van Andy Grove.
Deze hele geschiedenis, smeuïg verteld door Michael Malone is te vinden in zijn boek The Intel Trinity. Een mooie geschiedenis en persoonlijke portretten van de vaders en grootvaders van ons digitale tijdperk.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.