Ik vermoed dat veel bedrijven er nog niet aan toe zijn gekomen om hun e-mail marketing te verbeteren, maar nog een veel groter deel niet bewust is van de fouten die ze maken.
Belangrijker dan ooit
Het is nú toch echt wel de tijd. Het belang van e-mail marketing wordt wel ingezien. 95% van de bedrijven vindt e-mail even belangrijk of zelfs belangrijker dan vorig jaar zo blijkt uit onderzoek. De Return on Investment blijft hoog. Iedereen kan starten met een eenvoudige nieuwsbrief, maar dan begint het pas. De ‘Battle of the Inbox’ is een strijd om de aandacht van de ontvanger.
Battle of the Inbox
De ontvanger vandaag is zelf het ultieme spamfilter, die heeft heel snel door of iets voor hem interessant lijkt. En dat is waar het mis gaat. De e-mail wordt aan mensen gestuurd die überhaupt niet geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Ga je eens aanmelden voor de nieuwsbrief van een automerk. Niemand vraagt je of je al klant bent en of je op dat moment op zoek bent naar een nieuwe auto. Dat lijkt mij op dat moment belangrijker dan een voornaam.
Ontwijk de deleteknop
Of het wordt je lastig gemaakt om actie te ondernemen. Het filter dat mensen hebben om de mail te beoordelen heb ik in het boek ‘BlaHuJA’ gedoopt. Kom je hier niet door, dan is de deleteknop de enige ‘conversie’ die je krijgt.
Blabla: te lang van stof
Een e-mail die maar doorgaat, is niet makkelijk te verteren en onmogelijk snel door te scannen. Het vraagt een grotere mentale inspanning. Langere e-mails en teksten kunnen wel werken, maar in de meeste gevallen geldt: short is sweet. Knip alle blabla eruit en maak je e-mail duidelijker.
Huh?: duidelijkheid
De ontvanger moet de kernboodschap van de e-mail begrijpen. Sommige e-mails ontbreekt het aan een echte (kern)boodschap. Vaak zit die boodschap ergens verstopt in de tekst, jargon of in een lastig design. De onderwerpsregel kan daarbij helpen: Vertel nu eens in een paar woorden waar de mail precies over gaat. Daarna ga je die boodschap aantrekkelijk en uitnodigend maken.
Jaja: vertrouwen
Als een ontvanger je niet vertrouwt, waarom zou hij dan ooit iets van je kopen? Sommige bedrijven denken nog steeds hun echte motieven te moeten verhullen of zaken ongeloofwaardig opgepoetst te kunnen presenteren. Wat denkt de ontvanger dan? ‘Jaja, het zal wel.’
Het ‘BlaHuJA’-filter is goed om je email aan te toetsen.
Nog meer snelle tips:
Zorg ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar de inhoud en geef als het kan iets meer dan ze verwachten. Ik vertel dus ook niet precies wat er in mijn boek staat, dan vraag je jezelf af: ‘Wat zou hij in meer dan elf jaar e-mail marketing hebben geleerd? En zal ik daar makkelijk gebruik van maken? ‘