Nederlanders verwachten dat Belgen net zo gemakkelijk informatie delen als zij, terwijl een Belg zijn kaarten liever meer tegen de borst houdt. En we zijn in de ogen van onze Duitse buren minder professioneel dan wij onszelf inschatten; zij vinden Nederlanders weliswaar leuk maar ook iets te ‘locker' en zonder oog voor detail.
Nederlandse ondernemers en professionals brengen typisch Nederlandse kwaliteiten mee in de manier waarop zij internationaal te werk gaan. Met hun vermaarde handelsgeest en sterke organisatie- en samenwerkingsvermogen boeken zij veel succes. Zij kunnen echter nog meer resultaten boeken in het buitenland als zij beter met cultuurverschillen zouden omgaan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden beschrijft dit boek vijf succes- en vijf faalfactoren in de manier waarop Nederlanders zakendoen in het buitenland, van exportmanagers, business developers, IT- en projectteams tot expats, digitale nomaden en ‘ik-vertrekkers'. Het Nederlandse DNA is sterk verankerd in hun doen en laten. Samenwerking en onafhankelijkheid gaan hand in hand, evenals openheid en een kritische geest.
De Nederlanders gaan er graag op uit, op zoek naar kansen en niet gehinderd door hiërarchie en formaliteiten. Je komt hen dan ook overal ter wereld tegen. Ze gaan recht op hun doel af maar tonen daarbij weinig gevoel voor verhoudingen en decorum, hoewel dit in veel culturen juist belangrijk wordt gevonden. Hun sterke focus op de inhoud van de zaak vertaalt zich in een directe communicatiestijl, kritische geest en probleemgerichtheid. Hoewel dat enerzijds leidt tot een groot creatief en oplossend vermogen, leidt het expliciet maken van problemen in sommige culturen tot groot ongemak. En al te eerlijk vertellen aan Zuid-Europeanen dat zij hun zaken niet op orde hebben is ook niet de beste manier om vrienden te maken, laat staan tot een vergelijk te komen.
Veel buitenlanders waarderen de betrouwbaarheid van de Nederlanders. Afspraak is immers afspraak en er zijn geen dubbele agenda's. Dat maakt Nederlanders tegelijk te goed van vertrouwen waardoor zij geregeld een verkeerde inschatting maken van de buitenlandse partner of een zakelijke situatie. Zo geven zij snel openheid van zaken zonder daar relevante informatie voor terug te krijgen. Door meer gevoel te krijgen voor relatieopbouw en het actiever sturen op afstand kunnen deze zakelijke risico's worden vermeden.
Het gelijkheidsbeginsel en christelijke naastenliefde maakt Nederlanders veelal ook sociaal gedreven. Zij tonen zich betrokken bij buitenlandse werknemers en lokale omstandigheden. Wie immers goed doet, goed ontmoet. Maar zij gaan er voetstoots vanuit dat anderen dezelfde normen en waarden hanteren, bijvoorbeeld met betrekking tot het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid. Het is een onjuiste aanname dat lokale medewerkers het per definitie prettig vinden om ‘empowered' te worden. In culturen waar hiërarchische verhoudingen en gezichtsverlies belangrijke aspecten zijn is dit niet zomaar het geval.
Dit boek laat aan de hand van vele herkenbare en soms hilarische, praktijkvoorbeelden zien waar we de plank misslaan en hoe we de kans op buitenlandse successen kunnen vergroten. Ver weg maar ook dichter bij huis want de Nederlandse werkvloer wordt steeds internationaler en vraagt om meer crossculturele vaardigheden. Als Nederland zijn koploperspositie als een van de meest concurrerende en innovatieve landen ter wereld wil behouden, dan is het goed kunnen omgaan met andere culturen een ‘must'.
Esther Janssen is founder en managing director van Culture-Inc., een trainings- en consultancybureau dat expats, zakenreizigers en teams ondersteunt bij het werken met andere culturen. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring met internationaal werken, van Amerika tot Azië, woonde in China en begeleidde ambtenaren, bewindspersonen en ondernemers naar verre oorden. Ze is de auteur van Zakendoen van hier tot Tokio.