Esther Janssen is zelf een succesvol ondernemer en heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van interculturele training en coaching. Ze laat in Zakendoen van hier tot Tokio zien waarom de Nederlandse bedrijfscultuur internationaal heel succesvol is, maar geeft ook aan waar de valkuilen liggen. Het boek begint met een uiteenrafeling van het ‘Nederlandse DNA', en de waardeoordelen die daarin besloten liggen. Nederlanders oordelen graag over ‘de ander', maar zulke oordelen zeggen eigenlijk meer over henzelf dan over die ander. De lezers die ervan overtuigd zijn dat er niet zoiets bestaat als het ‘Nederlandse DNA' weet Janssen op overtuigende wijze te verrassen.
Het grootste deel van het boek is gewijd aan levendige beschrijvingen van de vijf succesfactoren van de Nederlandse bedrijfscultuur. Janssen laat zien dat te ver doorgevoerd, elk van die sterke kanten ook kan leiden tot falen. Nederlanders zien zichzelf bijvoorbeeld graag als ‘betrouwbaar', en het uitdragen daarvan is een belangrijke succesfactor. Maar als zulk vertrouwen op te weinig vaste grond gestoeld is kan het snel doorslaan in ‘naïviteit', en daarmee een oorzaak zijn voor mislukkingen. Elk van de secties van het boek kent case study's en foto's, die de factoren die bepalend zijn voor successen en mislukkingen nog beter inzichtelijk maken. Daarnaast biedt elk van de secties handige, gebruiksklare tools om de genoemde gevaren te herkennen en te vermijden. Met andere woorden, interculturele competenties kan je leren.
Zakendoen van hier tot Tokio is een toegankelijk geschreven boek, dat met humor, maar ook met respect, de inzichten en praktische tips biedt die nodig zijn voor succesvol internationaal zakendoen.
Over Nandini Bedi
Nandini Bedi slaat op verschillende manieren bruggen tussen India en Nederland. Ze verzorgt interculturele trainingen voor bedrijven, gericht op de relatie tussen India en Nederland.