Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Veranderen met Appreciative Inquiry - Waarderend actieonderzoek in de praktijk

Veranderen met Appreciative Inquiry geeft een uniek antwoord op de vraag hoe met de complexe verandervraagstukken van deze tijd om te gaan. Een preview.

Robbert Masselink | 25 november 2020 | 3-4 minuten leestijd

De fundamentele vragen waarvoor vrijwel alle organisaties zich gesteld zien, vallen niet langer te beantwoorden met oplossingsgerichte benaderingen, simpelweg omdat pasklare antwoorden op deze vragen niet voorhanden zijn. Maar hoe verander je dan wel...? 

Een actiegerichte focus alleen, waarbij organisaties inzetten op het optimaliseren van de inzet van personeel, technologie en systemen, is niet meer voldoende. In dit boek stellen we daarom een wezenlijk andere veranderbenadering voor. Centraal hierin staan een participatieve filosofie en aanpak waaruit verandering voortkomt en deze niet langer op voorhand hoeft te worden ontworpen om daarna te worden geïmplementeerd.

Dit boek is geschreven voor managers en veranderaars die de uitdaging aan durven gaan om de verantwoordelijkheid voor verandering met anderen te delen en in goede samenwerking met elkaar gestalte te geven. Participatief veranderen houdt onder meer in om constructief met verschillen in perspectief en belangen om te gaan en de kunst te verstaan deze samen te brengen. De handvatten in het boek helpen managers en veranderaars hoe deze participatie gestalte te geven in de praktijk en maakt het bij uitstek geschikt voor verandering in netwerkende organisaties en omgevingen.

Maar wat vraagt toepassing van deze aanpak van de veranderaar zelf? De waarderende manier van begeleiden die in het boek aan bod komt, gaat over hoe te participeren in het proces van veranderen waarop hij instapt. Niet alleen als deskundige of neutrale begeleider ‘op afstand', maar als medevormgever van de verandering. Daarbij past een houding van betrokken, nieuwsgierige exploratie veel meer dan van sturende, directieve navigatie. Het boek nodigt de lezer uit om zijn vanzelfsprekende verstandhouding ten opzichte van veranderen onder de loep te nemen. Veranderen gaat over de bereidheid en het vermogen om je verstandhouding ten opzichte van een (probleem)-situatie, onderwerp of overtuiging te wijzigen, en dat proces van veranderen is voor organisaties en individuen in wezen hetzelfde. De opvatting die we daarmee loslaten is dat er iets zou moeten worden gerepareerd, opgelost of gerealiseerd.

Bij participatieve verandering komen vele werelden samen in de vorm van een grote verscheidenheid aan verhalen, ieder met hun eigen logica, perspectief en belang. In onze benadering kijken we met aandacht naar de vele lokale conversaties die over de verandering gaande zijn. Dit levert specifieke vragen op, zoals wie praten er over de verandering en met wie, waarover praten zij en hoe praten zij erover, wie doen er niet mee en welke onderwerpen zijn ‘out of the question'? We gaan in het boek uitgebreid in op het actief beïnvloeden van conversaties in organisaties door vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van vragenstellen, groepsparticipatie en hoe constructief om te gaan met verschillen. Het boek reikt de lezer concrete voorbeelden en tools aan om zich te ontwikkelen in deze communicatieve aanpak van veranderen en hiermee tot nieuwe openingen, kansen en resultaten te komen.

In lijn met de eerste uitgave, Het waarderend werkboek, is Veranderen met Appreciative Inquiry het doe-boek gebleven dat het altijd was, met praktijkvoorbeelden, oefeningen, checklists, reflectievragen, een uitleg van de principes en fasen van waarderend actieonderzoek. Het is een vernieuwend boek geworden door uiteenlopende bijdragen van vakcollega's en de introductie van nieuwe thema's, zoals een waarderende grondhouding, generatief veranderen, kwaliteit van interactie en kritisch waarderend onderzoeken. En het is een ethisch boek geworden dat de lezer stimuleert om te reflecteren op de bedoelde en onbedoelde gevolgen van veranderen waarover naar klanten, partners en samenleving toe verantwoording kan worden afgelegd. Dit nieuwe boek onderscheidt zich van andere boeken over appreciative inquiry door de werkzame elementen ervan te belichten en aandacht te besteden aan aanvullende onderwerpen, zoals generativiteit, kritisch waarderend onderzoeken en de relationele aspecten, die het veranderingsproces beter en vollediger maken.

Voor managers en veranderaars die bereid zijn in de spiegel te kijken en reflectie op hun eigen rol niet schuwen, biedt dit boek een praktijkgerichte methode om samen de dialoog aan te gaan en antwoorden te vinden op actuele vraagstukken die mensen perspectief biedt.

Robbert Masselink, Jeannette de Haan, Nathalie Hugenholtz, Marco van Rossum en Robert Paul Schwippert. Ze zijn de auteurs van Veranderen met Appreciative Inquiry - Waarderend actieonderzoek in de praktijk.

Over Robbert Masselink
Robbert Masselink is zelfstandig adviseur en begeleidt veranderingsprocessen in organisaties. Hij studeerde bedrijfskunde en economie en vulde dit later aan met een postacademische studie groeps- en organisatieontwikkeling in Leuven. Hij heeft ondermeer gewerkt bij Ernst & Young, Van de Bunt en Van Spaendonck Management Consultants als senior-adviseur, partner en manager. Sinds 2003 heeft hij zijn eigen adviesbureau Keynote Consultancy BV. Hij werkt met Appreciative Inquiry vanaf 1996 en is lid van Appreciaitive Inquiry Consulting.
Over Jeannette de Haan
Jeannette de Haan is medeoprichter van het AI Gilde. Ze faciliteert als onderzoeker, trainer, docent, en (organisatie)coach groei, ontwikkeling en vernieuwing. Ze is executive master in internal auditing en de ontwikkelaar van waarderend auditen. Geïnspireerd door erkende (internationale) opleidingen o.a. op het gebied van appreciative inquiry, NLP, TA, verandermanagement, presence en systemisch werken, brengt Jeannette beweging in vraagstukken over leiderschap, (werk)relaties, kwaliteit, strategie, governance en organisatieontwikkeling. Dit vanuit haar motto: zien, raken, doen!
Over Nathalie Hugenholtz
Nathalie Hugenholtz is medeoprichter van het AI Gilde. Ze is arbeid- en organisatiesociologe van huis uit, afgestudeerd op (cultural) change management en was tijdens de studie al gecharmeerd van appreciative inquiry. In 2008 promoveerde ze op het onderwerp ‘Knowledge Management for Occupational Health’. Sindsdien heeft zij zich - geïnspireerd door diverse (internationale) opleidingen - steeds verder toegelegd op het beoefenen van appreciative inquiry in de praktijk en adviseert, onderzoekt, coacht en traint zij mens en organisatie met behulp van appreciative inquiry.
Over Marco van Rossum
Marco van Rossum is medeoprichter van het AI Gilde. Hij ondersteunt directies, management(teams) en professionals van organisaties bij het waarmaken van hun strategische - en samenwerkingsambities. De verander- en ontwikkelingsvragen die daar uit voortkomen pakt hij samen met klanten als facilitator en in partnerschip op. Praktisch, enthousiast en met hart voor mensen en de zaak. Marco heeft als achtergrond technische bedrijfskunde en een fascinatie voor mensen, hun onderlinge relaties, samenwerking en verandering. In zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling werd hij gegrepen door de zienswijze van appreciative inquiry. Sindsdien is dit een belangrijk fundament binnen zijn veranderkundige benadering en de manier waarop hij werkt met organisaties, leiders en professionals.
Over Robert Paul Schwippert
Robert Paul Schwippert is als managementconsultant, groepsfacilitator en coach gefascineerd door de vraag hoe effectieve samenwerking tussen individuen, teams en organisaties gestalte krijgt. Vanuit zijn ruime ervaring als consultant en manager in het internationale bedrijfsleven begeleidt hij internationale organisaties, zoals Philips, AKZO Nobel, Heineken, PepsiCo, Generali en Corbion bij vraagstukken over cultuur- en organisatieverandering en teamontwikkeling. Robert Paul is opgeleid als bedrijfskundige en een pragmatisch ingesteld persoon, die overtuigd is van de waarde van diversiteit en het verbinden van diverse gezichtspunten. Hij gelooft in de kracht van co-creatie met de klant en vindt dat ook wat er wel werkt in een organisatie aandacht verdient! Robert Paul is een van de medeoprichters van het AI Gilde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Robbert Masselink, Jeannette de Haan, Nathalie Hugenholtz
Veranderen met Appreciative Inquiry

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden