Ik hoor het dagelijks: ondernemers die hun bedrijf willen verkopen of een ander bedrijf willen overnemen die geen geschikte kandidaat vinden, bij wie de onderhandelingen stuklopen of die uiteindelijk akkoord gaan met een prijs die niet klopt. En je wilt niet weten hoeveel ondernemers alles voor waarheid aannemen wat een adviseur hen vertelt, en daardoor hun doel niet bereiken. Dat kan echt anders. Het is mijn drijfveer om te zorgen dat je de juiste kennis hebt om adviezen op waarde te schatten en weloverwogen keuzes te maken als je een bedrijf wilt kopen of verkopen. Dat begint bij: weten waar je over praat. De terminologie begrijpen, weten wat financieel reëel en juridisch handig is, en weten wat belangrijke andere aandachtspunten zijn. Met de honderd meestgestelde vragen die ik beantwoord in mijn boek, zal niemand je nog iets op de mouw spelden of de kaas van je brood eten.
Zeven tips uit mijn boek die o, zo logisch lijken, maar waar veel ondernemers de mist mee ingaan:
1. Zorg dat je de spelregels kent.
Als je niet weet waar je aan begint is de kans heel groot dat je niet uitkomt bij je einddoel. Weet welke belangen er kunnen spelen, welke hobbels je te nemen hebt, welke voorzorgsmaatregelen je moet treffen, hoe je jezelf (onbewust) kun tegenwerken en welke adviseurs je het beste kunnen bijstaan.
2. Ken de terminologie.
Zodra een adviseur, bemiddelaar of overnamekandidaat met dure termen gaat smijten zijn de meeste ondernemers lost. Durf toe te geven dat je niet weet wat een term inhoudt en vraag om uitleg. Of, nog beter, lees je in, zodat je begrijpt waar de ander het over heeft.
3. Je hebt meer gemeen met de overnamepartner dan je denkt.
Bij de kennismaking ben jij niet de enige die zenuwachtig is en beide partijen zoeken de beste (ver)koper en een aardig iemand die ze kunnen vertrouwen. De koper wil dat het personeel na overname niet wegrent, de verkoper wil dat het personeel in goede handen komt. De meeste belangen lopen parallel, behalve de koopprijs.
4. Laat je niet leiden door je emoties.
Als je je bedrijf wilt verkopen, is de kans groot dat je elk bod persoonlijk opvat. Dat kan leiden tot boosheid of teleurstelling. Het is immers jouw kindje dat je hebt grootgebracht. Zet daarom bij onderhandelingen je pokerface op of, als je dat niet kunt, laat ze over aan een ander.
5. Wie is de beste partij?
De beste partij hoeft doorgaans niet de partij te zijn met het hoogste bod.
Een transactie en overnamecontract komt tot stand door verschillende factoren te wegen en daar besluiten in te nemen. De overnameprijs is daar slechts één van. Laat je dus niet opjutten door ondernemers die zeggen dat ze hun bedrijf voor de hoofdprijs hebben verkocht.
6. Welke structuur is handig?
Een juridische of fiscale structuur die nu handig lijkt, kan onhandig zijn als je je bedrijf wilt voorbereiden voor de verkoop. Onderzoek goed met welke constructie je het opgebouwde vermogen kunt veiligstellen.
7. Kijk uit voor beunhazen.
Overnameadviseur is een vrij beroep. Ook al is er een beroepsorganisatie, er is nog geen keurmerk. Overweeg je een adviseur in te schakelen? Vraag om referenties, kwalificaties en accreditaties. Als iemand die niet heeft, moeten meteen de alarmbellen gaan rinkelen. Vraag daarnaast om een duidelijke offerte, bezoek de adviseur en let op uitstraling van diens kantoor: past die bij jou?
Je snapt het al: als je maar dénkt aan bedrijfsoverdracht is dit boek je beste maatje. Daarmee ga je goed voorbereid het aan- of verkooptraject in. Geniet van het proces!