De wereld wordt steeds complexer en minder voorspelbaar en daarom moeten organisaties snel kunnen schakelen en inspelen op wat nodig is om zichzelf te onderscheiden of te blijven bestaan. Technologie is daarin niet meer weg te denken en een voorwaarde hiervoor. Maar uiteindelijk draait het om de mens, de visie en bereidheid het echt anders in te richten. In ons boek nemen we je mee in wat het hybride werken betekent voor jouw organisatie en wat ervoor nodig is om voor elkaar te krijgen.
We doen dat op basis van 3 invalshoeken:
- Mens, wat betekent het voor de medewerkers, welk leiderschap en welk gedrag past daarbij?
- Organisatie, wat betekent het voor jouw organisatievorm, hoe kun je teams en afdelingen anders organiseren?
- Technologie, wat is er nodig op vlak van tools zoals ICT en huisvesting?
In het boek vind je praktische strategieën om je organisatie anders in te richten met deze drie invalshoeken als basis.
Hybride werken blijft
Hybride werken is zoveel meer dan het aantal dagen dat iemand op kantoor werkt of thuis. Toch gaat de discussie vooral daarover. In onze ogen zou het gesprek juist moeten gaan over wat je doet en hoe je het werk met elkaar slim inricht en optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van deze tijd. Zodat het niet alleen voordeel oplevert voor medewerkers, maar ook bijdraagt aan jouw business, aan jouw klant. Volgens ons is dat de kern van de zaak: in deze veranderende tijden moet je ervoor zorgen dat je organisatie zich telkens kan aanpassen en veranderen. Hybride werken is één van deze situaties. Het eerste deel van ons boek zet hybride werken daarom in de context van de waarde voor jouw klant.
Omslag in denken en doen
We zien dat hiervoor wel een omslag in denken en doen nodig is. Dat gaat over leiderschap, de manier waarop we samenwerken en wat er qua technische hulpmiddelen voor nodig is. Maar ook over de veranderende rol van HR en van ICT. In het tweede deel van ons boek beschrijven we hoe je dat op een praktische manier kan organiseren. Soms verwijzen we naar een stukje theorie, maar we maken al snel de stap naar praktisch.
In het boek krijg je diverse handvatten aangereikt om je organisatie anders in te richten. Maar hoe ga je dan aan de slag? In het boek hebben we verschillende experimenten opgenomen waar je zelf al direct mee kunt beginnen. Lekker praktisch. Voel je vrij hier je eigen draai aan te geven, ons doel is je te inspireren vooral te laten starten!
Veranderstrategieën
In het laatste deel van het boek nemen wij je mee in mogelijke veranderstrategieën om aan de slag te gaan. Want hoe ga je om met communicatie en weerstand in je organisatie, hoe neem je mensen mee en hoe weet je of je succesvol aan het veranderen bent. Op welke manier ga je bijsturen? We geven je talloze kleine voorbeeldjes om te zorgen dat je er een helder beeld van krijgt.
Bij het boek krijg je toegang tot een site met een scan, diverse invuloefeningen en werkvormen die je kunt gebruiken om direct zelf aan de slag te gaan. Succes met samen werken op afstand!
Over Gonny Vink
Gonny Vink is oprichter en chief happiness officer van work21 en auteur van verschillende boeken. Samen met haar collega's helpt ze mensen en organisaties wendbaarder te worden in deze digitale tijd.
Over Bas Krikke
Bas Krikke is adviseur bij work21, bedenker en -uitvoerder van veranderstrategieën die hout snijden. Samen met zijn collega's helpt hij mensen en organisaties om in te spelen op alle mogelijkheden die nieuwe techologie biedt.