‘Wanneer je een start-up begint, kun je van alles proberen en zien wat werkt’, zei de CEO van een grote multinational. ‘Maar ik heb genoeg gehoord over TikTok en ‘unicorns’. Vertel me eens hoe echte bedrijven omgaan met digitaal. Bedrijven met tienduizenden werknemers en legacy systemen. Dat zijn toch meer olietankers die van koers moeten veranderen – en dat is veel moeilijker. Heb je daar ook voorbeelden van?’
Disruptie
Deze vraag was ons in verschillende vormen al honderden keren gesteld door senior leiders in de hele wereld. Wat doe je als de markt waar je al decennia actief bent ten prooi valt aan disruptie? Hoe zorg je dat je dan disruptie niet tegen maar vóór je laat werken? Wat kunnen we leren van de fouten van anderen? En wat zijn succescases?
Van strategie tot operatie
Ons boek is ons antwoord op die vragen. Het geeft een unieke inkijk in hoe bedrijven omgaan met digitale disruptie, van strategie tot operatie. Het zijn verhalen van CEO’s en hun ervaringen, hun successen en fouten, hun vallen en weer opstaan. De verhalen zijn gefictionaliseerd zodat we zowel de inhoudelijke als de menselijk kant konden belichten. Bovendien zijn verhalen nu eenmaal leuker om te lezen.
Change leaders
In de afgelopen 12 jaar hebben mijn team en ik gewerkt aan zo’n 1,000 digitale projecten met honderden bedrijven in tientallen sectoren. Samen hebben we corporate start-ups gebouwd, geadviseerd over fusies en overnames en vele transformaties begeleid. En keer op keer heb ik gezien dat digitale transformatie voor slechts 20% over technologie gaat en voor 80% over mensen. En dat echte change leaders oprechte bescheidenheid combineren met een enorme wil om te leren. Ik heb het voorrecht gehad om met verschillende van dit soort leiders te mogen samenwerken en heb van dichtbij gezien hoe zij wél succesvol veranderingen wisten door te voeren. Dit boek is hun verhaal: samengevat en gefictionaliseerd, maar allemaal echt gebeurd.
Waarom dit boek relevant is:
- Digitale disruptie vormt een existentiële bedreiging (maar biedt ook kansen!) voor bedrijven in alle sectoren – de meeste leiders zijn zich hiervan bewust en willen veranderen.
- Toch mislukt ongeveer driekwart van alle digitale transformaties – en bijna alle bedrijven ondervinden hier de negatieve gevolgen van (denk aan mislukte IT- projecten, overnames, etc.).
- Het probleem is dat digitaal niet over digitaal gaat, maar over het verbeteren van de klantervaring door de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt.
- Het moeilijkste is niet de technologische, maar de menselijke kant. Het gaat over het veranderen van mindsets, het bij elkaar brengen van afdelingen die in silo’s opereren en het realiseren van gedragsverandering bij duizenden mensen die ondertussen een bedrijf aan het runnen zijn.
Over Alexandra Jankovich
Alexandra started at McKinsey & Company, then held a number of senior digital management positions across the US and Europe. She features in influential lists like TheNextWomen100 and the InspiringFifty, NL.
Over Tom Voskes
Tom started in astrophysics, before also working at McKinsey & Company, and then heading marketing at Maxeda. He is co-author of ‘7 Key Principles to Govern Digital Initiatives’ published by the MIT Sloan School of Management.
Over Adrian Hornsby
Adrian Hornsby is an award-winning writer. Books include The Good Analyst, a ground-breaking study of social impact measurement, and The Chinese Dream, an investigation into the rapid urbanization of 400M people. His work in the theatre includes As Big As The Sky, an opera made with Chinese artist Ai Weiwei and Dutch composer Arnoud Noordegraaf.