Het is een regenachtige septemberdag en om tien uur 's ochtends is onze bestuursvergadering begonnen. Alles verloopt zoals gewoonlijk. Iedereen is aanwezig: onze CEO en mijn collega's van Marketing, Logistiek, HR, Finance en Sales. We bespreken de commerciële resultaten van ons succesvolle e-commercebedrijf en de nieuwe kansen die we de komende maanden voorzien.
Mijn collega's zijn erg enthousiast over de campagne die ze rond Kerstmis willen gaan doen. Operationeel lijkt het allemaal mogelijk en ons marketingteam heeft genoeg tijd om het te realiseren. Het enige wat nog nodig is, is een nieuwe functionaliteit in onze webshop, in de check-out om precies te zijn. Ze kijken me allemaal aan; wat denk ik?
Ik haat dit! Ik ben verantwoordelijk voor de IT binnen ons bedrijf en ik weet meteen dat mijn team dit op geen enkele manier voor elkaar kan krijgen. Ik moet weer nee zeggen. Mijn team is volgeboekt voor de komende weken, omdat Kerstmis naar verwachting een superdrukke periode zal zijn. Ook ben ik bang dat ons platform de belasting in zijn huidige staat niet aankan, dus ik heb ze gevraagd om prestatieverbeteringen aan te brengen om problemen te voorkomen. Mijn team zit op schema, maar het is wel krap.
Ik probeer de situatie zo goed mogelijk uit te leggen aan mijn niet-technische collega's. Ze begrijpen en accepteren dat ik een probleem heb. Ze begrijpen en accepteren dat ik een beter overzicht heb over deze zaken, maar toch is de reactie: 'IT is altijd het probleem'.
Ik wist dat deze reactie zou komen. IT wordt vaak beoordeeld op basis van harde vaardigheden. Time to market, de veerkracht van de architectuur, de hoeveelheid codeertalen die je beheerst, hoeveel jaar ervaring de technische afdeling heeft. Deze aspecten vormen de pit van de kers. Ze zijn belangrijk, maar ze brengen geen van allen innovatie. Soft skills wel. Innovatie groeit wanneer mensen van elkaar leren, samenwerken en elkaar uitdagen. Zachte vaardigheden zijn het voedzame, zoete vruchtvlees van de kers die alle vogels naar de tuin brengt.
Ik heb het Cherry Model gecreëerd op basis van 25 jaar ervaring als innovatieleider. Elke tech-organisatie - zelfs hele bedrijven - hebben een ritme voor groei en verandering. Na een zomerse fase van schijnbaar eindeloze innovatie volgt onvermijdelijk een hard seizoen van stagnatie en bezuinigingen.
Hoe kun je als leider deze verschillende fasen voorspellen en herkennen en ze gebruiken om een innovatieve organisatie te ondersteunen en te creëren? In The Cherry Model leiden ik en mijn voormalige collega en technologiegoeroe Tim Meeuwissen je door de seizoenen van innovatie. We delen onze verhalen, levendige anekdotes en handige tips en trucs.
Over Anneke Keller
Both TomTom and Coolblue grew tremendously while Anneke was heading the IT department. At Jumbo, she found and lead the Jumbo Tech Campus which, made their online proposition successful and corona-proof. Lately she was CTO of the e-commerce company Wehkamp.
In 2022, she received a top-3 nomination as "CIO of the year" from ICT Media.
Over Tim Meeuwissen
Tim is currently employed at Jumbo, the second biggest supermarket chain in the Netherlands. It is his job as a lead pathfinder to help create optimum value out of technology and the development time. He was owner of an ERP software writing company for about 15 years, and has created logistic software for large retailers and worked on several e-commerce and advertising solutions.