Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Nooit meer zonder personeel - Human Relations Management

Met een krappe arbeidsmarkt, toenemend verzuim én verloop lijken personeelstekorten haast onontkoombaar. Het is een bijna geaccepteerd excuus voor het niet op tijd kunnen nakomen van beloften of het afschalen van de dienstverlening. Voor werkgevers en HR-professionals die structureel wél willen werken aan een goede personeelsbezetting, schreef ik ‘Nooit meer zonder personeel’.

René Herremans | 9 oktober 2023 | 2-3 minuten leestijd

Op een krappe arbeidsmarkt hoeven niet alle werkgevers personeelstekort te ervaren. Want ook op een krappe arbeidsmarkt is de ene werkgever gewilder dan de ander, heeft de ene werkgever wel het verzuim zien toenemen en de ander niet. En hetzelfde geldt voor het verloop. De keuze is aan de werkgever. Wil jij die organisatie in je sector zijn die structureel wel genoeg personeel heeft, personeel heeft dat wel langer bij jou wil blijven, die wel die extra stap wil zetten?

Kern succesvol werkgeverschap

Met mijn expertise en ervaring in marketing en HR, bij diverse grote en kleinere merken, ontwikkelde ik een vernieuwende visie op personeelsbezetting en werkgeverschap. Ik kijk vanuit de ogen van de klant; de werknemer, naar de organisatie. Het geeft je een andere blik op HR-beleid en HR-processen, op leiderschap en de werkcontext. Als je mensen in beweging wilt krijgen, moet je naar hen luisteren en de werkrelatie met hen waarderen.

Vanuit dit besef heb ik jarenlang bij ’s lands grootste kruidenier gewerkt aan employer branding en aan de employee experience van de werknemer. Ik heb in de praktijk kunnen ervaren wat wel en niet werkt voor de werknemer en voor de werkgever. Al snel kwam ik tot het inzicht dat de kern van succesvol werkgeverschap ligt in de relatie tussen werkgever en werknemer. Om er geen vechtrelatie van te maken, maar een wederzijds profijtelijke verbintenis.

Human Relations Management

Het draait daarbij om Human Relations Management. Door niet alleen in resources te denken maar in relaties, relaties waarin de waarde voor werknemer en werkgever moet ontstaan en groeien. Sommige werkgevers zullen met dit concept echt moeten gaan omdenken. Voor anderen is het een bevestiging van wat zij al vermoeden. Het concept geeft hen nu praktische handvatten om daar ook mee aan de slag te gaan.

Human Relations Management gaat over het invullen van je werkgeverschap vanuit de ambitie om de waarde van de werkrelatie voor zowel werknemer als voor de werkgever te optimaliseren. Door te investeren in de relatie voor de werknemer (en dan heb ik het niet direct over salaris) wordt de waarde van die werkrelatie groter en daarmee voor die werknemer belangrijker. De werknemer zal in reactie meer zijn best doen om die relatie te behouden, zich meer inzetten. De werknemer is enthousiaster en gemotiveerder. Hij zal daardoor minder risico op verzuim lopen en de relatie minder snel opgeven. Hij blijft dus langer bij de werkgever. Gedrag dat een reactie is op de investering in de relatie en meer waarde voor de werkgever betekent, zeker in een situatie van structureel personeelstekort. Zo begint de werving van personeel, bij het koesteren en behouden van de relatie die je hebt met je huidige werknemers.

Wil je weten wat investeren in de relatie met werknemers jou kan opleveren, en hoe je dit kunt aanpakken? Lees dan mijn nieuwste managementboek: Nooit meer zonder personeel.

Over René Herremans

Arbeidsmarketeer René Herremans heeft jarenlange ervaring als manager, adviseur en strateeg in marketing en human resources in het bedrijfsleven en bij de overheid. In de 20 jaar dat hij actief is in Arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Employee Engagement heeft hij zich bewezen als een invloedrijke kracht in zijn vakgebied.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden