Er zijn veel zzp’ers en er komen er steeds meer bij. Allemaal willen zij dolgraag aan de wereld laten zien wat hun kwaliteiten zijn en zij hopen door middel van deze zichtbaarheid klanten te werven. Maar hoe doe je dat? Op welke manier kun je op een brede, overzichtelijke en inhoudelijke manier laten zien wat je kwaliteiten zijn en waar jouw kennis en ervaring zit, zonder allerlei marketingtrucjes toe te passen?
In mijn doe-boek Beter bloggen tackel ik alle onderwerpen rondom bloggen en laat ik zien hoe je jezelf op een realistische manier op de kaart zet met je eigen stijl.
Doe-boek
Het is met opzet een doe-boek, zoals Opkrabbelen is opgebouwd, mijn eerste boek via uitgeverij Scriptum. Naast theorie is het goed om praktisch aan de slag te gaan. Iemand vroeg me tijdens een blogworkshop wat het verschil is met andere boeken over bloggen en dit is denk ik het grootste verschil. In mijn boek stel ik vragen om je inzicht te geven in je zelfstandig ondernemerschap en kun je blogopdrachten maken. Doel hiervan is nadenken over je vakgebied en hoe je dit goed kunt bespreken in blogposts.
Maar ook onderwerpen als kramp en drempelvrees. Menig blogger wil wel graag zakelijk bloggen maar om nu die stap te zetten daadwerkelijk te publiceren is vaak een bron van angst. Hoe ga je om met die angst, hoe kun je jezelf sterker maken zodat je met zelfvertrouwen publiceert online en laat zien wat je in huis hebt en er ook nog trots op bent.
Je blog is je online visitekaartje
Ik maak het onderscheid tussen hart en hoofd en laat het hart en hoofd later in het boek samenwerken. Bloggen is eerst je hart (creativiteit) aanboren en later finetunen zodat je post een zakelijke blogpost wordt. Aan de hand van motiverende voorbeelden en praktische opdrachten spreek je je creativiteit aan, vind je inspiratie voor blogs en ontwikkel je je eigen stijl. Een stijl die past bij jou en bij het publiek dat je wilt aanspreken met je blog.
De balans tussen zakelijk en persoonlijk bloggen
Als zzp’er moet je het juist hebben van je persoonlijke aanpak, daar spreekt een potentiële klant je op aan omdat het bij de klant past en goed voelt. Als je dit laat zien in een blog heb je de perfecte balans tussen persoonlijk en zakelijk bloggen gevonden.
Enkele hoofdstukken
Waarom is jouw verhaal belangrijk?
Motiveer jezelf
Jij als merk
Blogonderwerpen vinden
Bloggen en social media
In het tweede gedeelte van het boek ga je aan de slag met schrijven. Blogstructuur, pakkende blogtitels, sfeer beschrijven, herschrijven van blogposts en natuurlijk persoonlijk en zakelijk combineren.
Beter bloggen is een inspirerend en motiverend doe-boek voor iedereen die overweegt zakelijk te gaan bloggen maar niet weet waar te beginnen, of die ermee is begonnen maar vastloopt.
Karin Ramaker (1973) is blogtrainer, (online) blogcoach en organiseert crossmediale internetprojecten. Zij blogt sinds 2000 en is sinds 2009 met volle overtuiging zzp’er. Ze is de auteur van Beter bloggen.