Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Marketing met Ballen

Het roer moet om. Marketeers moeten (weer) een leidende rol pakken binnen hun bedrijf. Dat zeggen Rudy Moenaert en Henry Robben in Marketing met ballen. Waarom dat nodig is, en hoe u dat doet, leest u in deze preview.

Rudy Moenaert | 18 maart 2016 | 2-3 minuten leestijd

Het roer moet om, want marketing heeft niet de impact die het verdient. Van de 9.800 bestuurszetels in de Fortune 1.000 worden er slechts 38 ingenomen door een Chief Marketing Officer. ‘Marketeers worden al te vaak gezien als de lichtgewichten in de organisatie. Het zijn medewerkers waar je ontzettend plezier mee kunt maken, ze zijn vaak uitermate creatief, maar ze beschikken in de perceptie van de andere processen in de organisatie vaak niet over de degelijkheid van de collega's in andere afdelingen.’

Dit willen wij veranderen. Marketing met ballen helpt je jouw persoonlijke waardepropositie en businessmodel te begrijpen en te ontwikkelen. Marketing met Ballen is opgebouwd als een inspirerende pageturner waarin niet marketing centraal staat, maar wel de marketeer. Marketing is immers mensenwerk. Het is dus geen afdeling maar een competentie! ‘We hebben algoritmes om tot op detailniveau de kleinste haperingen van een marketingcampagne te analyseren. Maar we hebben geen inzicht om het belangrijkste ingrediënt te analyseren: de marketeer zelf.’

Dit boek gaat over hoe marketeers waarde creëren voor hun organisatie, de maatschappij én zichzelf. De dertig korte en krachtige hoofdstukken belichten op positieve en verhelderende wijze de bouwstenen van marketingleiderschap. Dit boek is in drie delen opgesplitst:

Ontdekken: Jouw organisatie bevindt zich in een voortdurend veranderend strijdperk. Succesvolle marketeers helpen het heden te exploiteren, en de toekomst te exploreren. Passie, nieuwsgierigheid en verbeelding helpen u kansen te zien die anderen als hinderpalen beschouwen.

Managen: Een manager is geen gefaalde leider! Meer zelfs, je kunt geen leider worden zonder manager te zijn. Want het omzetten van ideeën in acties start de dag na de PowerPoint-presentatie. Visie, beslissen en uitvoering zijn vereist om duurzame business op te bouwen.

Respecteren: De basis voor een goede marktwerking van uw organisatie is vertrouwen! Een positief momentum kan niet worden bereikt zonder een integer afwegen van de belangen van alle stakeholders. Dit vergt authenticiteit, balans en openheid.

Marketing met Ballen staat vol aansprekende voorbeelden en bruikbare tips. Bovendien vinden we nuance belangrijk. De waan van de dag wordt beheerst door lineaire recepten. De managementpredikanten van de opleidingscircussen op TED en Youtube verkondigen immers dat we allemaal ondernemer worden, grenzeloos gepassioneerd en honderd procent klantgericht. En wanneer worden we ontheemd, zijn we geobsedeerd en raken we klantgezwicht? Wij willen inspireren zonder te misleiden en hanteren het Icarusprincipe om wetenschap en praktijk te verenigen. Dit principe stelt dat het gedrag dat individuen succesvol maakt, in extremis ook de oorzaak van hun ondergang is. Het is jouw taak om de goede dingen te doen, en deze goed te doen.

Tot slot. Marketing is geen afdeling, het is een competentie. En dus is dit een boek dat iedere medewerker in je organisatie aanbelangt. Ontdekken, managen en respecteren zijn gedragskenmerken waarmee iedereen zijn bijdrage aan de organisatie en de samenleving op een hoger peil brengt. Bovenal zijn het de bouwstenen waar jij en je medewerkers op een integere wijze waarde creëert voor jezelf.

Prof. dr. Rudy K. Moenaert (1961) is hoogleraar strategische marketing aan TIAS School for Business and Society (Tilburg) en gastprofessor aan Antwerp Management School. Samen met Henry Robben schreef hij Marketing met Ballen.

Over Rudy Moenaert
Prof. dr. Rudy K. Moenaert, geboren en getogen West-Vlaming, is hoogleraar strategische marketing aan Tias Business School (Universiteit van Tilburg) en parttime hoogleraar strategische marketing aan Universiteit Nyenrode. Zijn werkterrein situeert zich in de 'business of fun': op basis van wetenschappelijk onderzoek en concrete samenwerking met het bedrijfsleven gedegen inzichten verwerven in strategische en industriële marketing, en innovatiemanagement. Hij is een veelgevraagd docent aan executive management opleidingen in binnen- en buitenland. Publicaties van zijn hand zijn verschenen in onder meer 'Management Science', 'The Journal of Product Innovation Management', 'R&D-Management', 'The Journal of Management Studies', 'The European Journal of Marketing' en 'IEEE Transactions on Engineering Management'. Rudy Moenaert is getrouwd met Caroll Trybou. Samen hebben ze een dochter, die evenveel lawaai maakt als haar vader. Rudy Moenaert houd van de geneugten des levens. Hij drinkt bij voorkeur Belgisch bier, maar goede wijn en lekker eten mogen uit velerlei windstreken komen. Behalven van diverse sporten is hij een fervent liefhebber van motoren.
Over Henry Robben
Prof. Dr. Henry Robben is geboren in Winnipeg, Canada, en getogen in het zuidelijke deel van Nederland. Hij is hoogleraar marketing aan Univeriteit Nyenrode en directeur van het Center for Supply Chain Management aldaar. Met veel plezier stort hij zich op zijn onderwijs en onderzoek op het gebied van marketingcommunicatie, productontwikkeling en strategische marketing. Zijn adagium is dat werk vooral geen werk mag worden! hij treedt regelmatig op als gasthoogleraar in het buitenland binnen degree- en nondegreeprogramma's en als adviseur. Zijn werk verscheen in media als het 'Journal of Economic Behavior and Organization', 'International Journal of Research in Marketing', 'Journal of Product Innovation Management', en het 'Journal of the Royal Statistical Society'. Als Nederlander leerde hij de geneugten van eht leven wat later kennen dan de coauteur van 'Visionaire marketing'. Samen met Els Swerts heeft hij drie zoons, Martijn, Loek en Chiel, die nationaal en internationaal te boek staan als de Drie Musketiers. Naast zijn gezin zijn zijn passies literatuur, reizen en Oranje, Het Nederlands voetbalelftal.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden