Nederland staat niet stil. Ontwikkelingen en innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Kunnen organisaties die ontwikkelingen bijhouden? Nee, niet allemaal. Om de veranderingen in het juiste tempo te kunnen waarmaken is een snellere vorm van veranderen noodzakelijk. Je vraagt je mogelijk af:
HOE geef ik mijn organisatie vorm, passend bij de huidige tijd?
Er zijn diverse manieren om invulling te geven aan noodzakelijke veranderprocessen binnen je organisatie. Bij procesgericht werken is er een verandering met en door medewerkers. Met procesgericht werken creëer je een situatie die een antwoord geeft op de snelheid waarmee de maatschappij zich ontwikkelt. Wij geloven dat mensen die procesgericht werken, professionele samenspraak organiseren en elkaar in hun kracht zetten.
We hebben zelf veel ervaring opgedaan met procesgericht werken. Daarom combineren we onze ervaring als medewerker én ondernemingsraadslid met de theorieën die we zelf hebben toegepast. En nu denken de lezende managers op deze site misschien: een boek geschreven door medewerkers en ook nog OR-leden, wat moet ik daar als manager mee? Wij nemen je mee in onze wereld van procesgericht werken, want we zijn van mening dat je als manager alleen succesvol verandering tot stand kan brengen met de juiste mensen aan tafel. En dat zijn volgens ons: medewerkers, managers, medezeggenschapsleden en directeuren. Daarom is dit niet alleen een managementboek. Ons boek is bedoeld voor iedereen werkzaam in een organisatie. We hebben zelf veel boeken gelezen, ook managementboeken. Wat we zelf ervaren hebben is dat een manager de theorie uit een boek probeert toe te passen op de werkvloer, zonder dat de medewerkers het boek gelezen hebben, weinig kans op succes heeft. De meeste boeken zijn daarnaast niet op de medewerkers gericht, terwijl verwacht wordt dat juist zij ermee aan de slag gaan, al dan niet aangestuurd door hun manager.
Wij laten zien hoe je samen aan de slag kunt gaan met procesgericht werken, want na lezen, komt actie.
De theorieën die we gebruikt hebben komen onder andere van Sinek, De Caluwé en Knoster. Maar naast theorie delen we vooral voorbeelden uit onze praktijk. Dat doen we met ons model van inspraak en betrokkenheid. Daarnaast geven we tips en delen we onze valkuilen. Het is een praktisch boek, als je klaar bent met lezen en je beantwoordt gelijk de vragen die we je stellen, heb jij een goed beeld waarom jij anders wilt gaan werken.
Waarom Veranderen begint met LEF?
Je vraagt je misschien nog af waarom je nou juist dit boek gelezen moet hebben. Wat maakt dit boek anders dan al die andere boeken? Om procesgericht te gaan werken hoef je geen moeilijk implementatietraject te doorlopen. Er hoeft niets gedraaid, gekanteld, gereorganiseerd of uitgerold te worden. Het enige wat je hoeft te doen is beginnen. Laat je door ons verhaal inspireren om met de juiste mensen aan tafel succesvol te veranderen. Staat er een verandering voor de deur bij jouw organisatie? Of misschien ben je al bezig met een verandering? Bekijk eens wie er aan tafel zitten om die verandering succesvol te laten zijn. Welke functie hebben zij? Zijn het stafmedewerkers of zitten er ook medewerkers van de werkvloer en medezeggenschapsleden aan tafel? Ga samen aan de slag, begin met de visie en het belang van de verandering. Maak vervolgens het plan. Als laatste kijk je naar de middelen en competenties die nodig zijn. En dan? Dan heb je al veel meer draagvlak om de verandering succesvol te laten zijn want je hebt belangrijke stakeholders aan tafel. Zij dragen samen met jou de verandering uit naar de rest van de organisatie.
Als medewerker én OR-lid is Erika Boekhoorn vindingrijk en flexibel waardoor zij buiten de kaders kan gaan om haar eigen pad te bewandelen. Als medewerker én OR-lid is Mariska Hijdendaal een goede luisteraar die liever een constructief advies geeft dan dat ze anderen haar eigen waarde en ideeën wilt opleggen. Samen schreven ze Veranderen begint met LEF.