Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Webshopovername Handboek

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 80.000 webshops actief. Met één webwinkel op iedere 214 Nederlanders kun je spreken van een concurrerende markt. Is het dan nog wel slim om nog een nieuwe webshop te starten? Of is overname van een bestaande webwinkel een beter idee?

Ben Koppenens | 16 november 2018 | 3-4 minuten leestijd

Wij (Sander Scholten en Ben Koppenens) staan aan de wieg van het platform WebshopOvername.nl, een platform (de naam zegt het al) voor aan- en verkopers van e-commerce ondernemingen. Zelf zijn wij oud-e-commerce ondernemers en jaren geleden zijn we zelf bezig geweest met de verkoop van onze eigen webshop. Op dat moment ervoeren wij het gebrek aan een specialistisch platform voor dit type van overnames. En in die periode ontstond het idee om het platform op te richten en om onze kennis & ervaring m.b.t. deze overnames te delen.

In recente jaren zagen we steeds meer ondernemers die de voorkeur gaven aan de overname van een bestaande webwinkel om mee te starten (“make or buy”) of om hun bestaande business mee uit te bouwen (“groei door overname”). Deze ondernemers liepen in zo’n overnametraject tegen allerlei onderwerpen en beslissingen aan, waar ze zich waarschijnlijk niet dagelijks mee bezig hielden. Nu delen we deze kennis al in de ‘kennisbank’ op onze website, maar een compleet handboek leek ons daarop een fraaie aanvulling. En naast onze eigen kennis bleek dat ook enkele van onze partners enthousiast waren om mee te schrijven aan enkele hoofdstukken.

We zien juist dat een overname of verkoop een traject is, waar de betrokken partijen goed over nadenken en ook waarin keuzes worden gemaakt die wat bedenktijd vergen. Door met een boek op de bank te zitten en deze stappen te overwegen kan men volgens ons meer bereiken dan via een vluchtig medium als een blog of pdf-download. Het is ook een handboek dat (hopen wij) op de plank komt te staan en waar de lezer nog eens naar teruggrijpt bij vragen of ter inspiratie.

Voor ons als schrijvers van het Webshopovername Handboek zijn dit de onderwerpen waar we dagelijks mee te maken hebben. Gecombineerd met de ervaringen van diverse specialisten uit het vak (ICTrecht, Hogeschool van Amsterdam en Utrecht) hebben we de ervaringen gebundeld en uitgegeven in dit praktische handboek. Wij hopen hiermee de koper en verkoper te inspireren bij hun (ver)koop en ook hun traject soepeler te laten verlopen door ze informatie te bieden met betrekking tot onder meer waarderingen, fiscaliteit en de kunst van het onderhandelen.

Voor zowel de verkopers als de kopers van e-commercebedrijven is dit boek interessant. We zien vaak dat het overnemen, of te koop aanbieden, een keuze is die erg laat wordt gemaakt. En je bereikt nou juist het beste resultaat bij een zeer gedegen voorbereiding. 1 a 2 jaar nemen voor de verkoop van je zorgvuldig opgebouwde webshop is echt geen luxe. Met het boek als inspiratie kun je goed inschatten welke stappen je moet gaan zetten om uiteindelijk je bedrijf succesvol te verkopen.

Alle informatie wordt gedeeld in een 5-stappenplan waarin de lezer aan de hand wordt genomen door het overnameproces. Sta je dus op het punt om je eigen webwinkel te verkopen, ben je benieuwd hoeveel deze waard is en hoe je de verkoop het beste voorbereidt? Of overweeg je een webshop over te nemen in plaats van zelf te starten? Begin dan met het bestuderen van het Webshopovername Handboek.

Sander Scholten en Ben Koppenens staan aan de wieg van het platform WebshopOvername.nl, een platform (de naam zegt het al) voor aan- en verkopers van e-commerce ondernemingen. Ze zijn de auteurs van Webshopovername Handboek.

Over Ben Koppenens
Ben Koppenens heeft Civiele Techniek gestudeerd in Delft van 1996 tot 2003. Al gedurende zijn studie heeft hij zijn eerste bedrijf opgericht, dat verkocht computers en websites in het MKB. Na zijn studie heeft hij als consultant gewerkt voor de (semi)overheid (TNO & VROM) en bouwde hij ook aan de eerste e-commerce platforms voor diverse uitgevers en webshops. In de daarop volgende jaren heeft hij verschillende websites opgezet, onder meer met zijn huidige compagnon Sander Scholten. In de periode 2015-2016 verkochten zij samen hun webshop in de dierenbranche: Het gemis aan een goed overname platform leidde tot de gezamenlijke lancering van het project WebshopOvername.nl!
Over Sander Scholten
Sander heeft in de periode 1998 - 2004 Bedrijfswetenschappen gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn afstuderen in de studierichting Business Development, volgde zijn eerste baan bij Chemieconcern DSM in het zuiden des lands. Na hier 3 jaar te hebben gewerkt, begon het ondernemersbloed (weer) te stromen en is hij op zoek gegaan naar een partner voor de uitrol van een businessplan. Dat werd het Luxemburgse EuroDNS, waarmee hij in de periode 2007-2010 onder de bedrijfsnaam CoDNS een alternatieve domeinextensie onder .co.nl heeft uitgerold. En na Nederland volgde Noorwegen met een vergelijkbaar concept. In de daarop volgende jaren heeft hij verschillende webshops opgezet, onder meer met zijn huidige compagnon Ben Koppenens. In de periode 2015-2016 verkocht Sander zowel zijn webshops als CoDNS en dat leidde tot het besef dat er in Nederland geen overnamespecialisten zijn op het gebied van e-commerce: En exact dat gemis leidde tot de gezamenlijke lancering van het overnameplatform WebshopOvername.nl!
Over Dirkjan Vis
Dirkjan is actief als ondernemer sinds 2002 en online actief sinds ‘het Altavista tijdperk ver voor de dotcom-crash.’ Ervaring met webwinkels is er al vanaf dag één. In het verleden heeft Dirkjan tientallen webwinkels als webdesigner mogen ontwikkelen. Zo is er jarenlange ervaring met ecommerce ontstaan en kent Dirkjan vele webwinkeliers persoonlijk. Door alle gesprekken en ervaring door de jaren heen kan Dirkjan zichzelf expert noemen op het gebied van ecommerce. Vanaf 2013 is Dirkjan mede actief als jurylid van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards). Verder is hij een van de mede-eigenaren van Webshopheld.nl, een ecommerce-studiemethode voor het MBO. Daarnaast is Dirkjan oprichter van de Ecommercerun. Hét grootste sportevent voor de ecommercebranche. Webwinkels zelf bouwen, behoort niet langer tot de werkzaamheden. Maar het volgen, benoemen of ontdekken van ontwikkelingen in het wereldje des te meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ben Koppenens, Sander Scholten, Dirkjan Vis
Webshopovername Handboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden