Datacratisch werken is een logische vervolgstap en cruciale aanvulling op agile werken. En ik vind dat alle managers het gedachtegoed zouden moeten omarmen. Dat zijn ze niet alleen moreel verplicht aan hun klanten en medewerkers, maar ook aan zichzelf. De investering is gering, want de wil om elke dag beter te presteren kost namelijk helemaal niets!
In mijn boek verrijk ik de kennis die er is over het inrichten van PDCA-verbetercirkels (Plan-Do-Check-Act) met inzichten uit het domein van datagedreven werken en business analytics. Het resultaat is een managementfilosofie die zowel in hoog- als in laagconjunctuur organisaties écht verder helpt. In mijn boek benoem ik zes aanjagers die, in de juiste dosering, het datacratisch werken een “boost” kunnen geven:
1. Gebruik data als zuurstof voor jouw bedrijf
Data wordt, na natuurlijke hulpbronnen, arbeid en kapitaal, wel eens de vierde productiefactor in organisaties genoemd. Dat klopt niet. Data is de eerste productiefactor geworden! Zonder data stokt de communicatie en verstikt de organisatie.
2. Organiseer feedback
Veel managers onderschatten het belang van feedback. Of zoals Bill Gates ooit zei: ‘We all need people who will give us feedback. That’s how we improve’. Een integere manager creëert een veilige leeromgeving, waarbinnen mensen met respect voor elkaar mogen zeggen wat ze van een collega vinden. Niet als persoon, maar hoe hij of zij zich gedraagt ten opzichte van klanten, leveranciers of andere stakeholders. Feedback geven moet uiteraard wel met de juiste intentie, attitude en tone of voice gebeuren. Zo kom je nader tot elkaar. Geef medewerkers zelf de regie en het zelfreinigend vermogen in elke organisatie neemt toe.
3. Haal verantwoordelijkheid naar je toe
Het is stuitend om te zien hoeveel afschuifgedrag er plaatsvindt, niet alleen in organisaties, maar ook daarbuiten. Neem de huidige klimaatdiscussie. Dat een beter milieu bij jezelf begint, lijkt iedereen alweer lang en breed vergeten te zijn. Waarom moeten altijd eerst andere clubs in beweging komen, voordat mensen zelf bereid zijn te veranderen? Hierdoor lekt alle energie al bij voorbaat weg. Kijk je altijd eerst naar anderen en maak je daar jouw handelen ondergeschikt aan? Of zeg je: ‘ík ga sowieso bewegen en daarbij betrek ik die en die afdeling, manager of medeweker’. Het lijkt mij niet moeilijk om te raden welke mentaliteit het beste past bij het datacratische werken.
4. Blijf integraal kijken
Binnen het datacratische werken herkennen en erkennen mensen dat ze integraal onderdeel zijn van de organisatie. Hiervoor is het nodig dat medewerkers boven hun individuele werkzaamheden uit kunnen stijgen. Ze moeten oog krijgen voor de strategie en wat er in het langlopende proces gebeurt. Of zoals Johan Cruijff ooit zei: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt.’ Pas als die integrale blik aanwezig is, kun je van mensen verwachten dat ze gaan meedenken met de organisatie. Het persoonlijk belang en het organisatiebelang gaan dan synchroon lopen.
5. Neem veranderen op in het organisatie-DNA
Veel organisaties raken verlamd door de klassieke angst voor verandering. Zij zetten zich schrap bij elke verandering. Het helpt als mensen zich realiseren dat ze eigenlijk al hun hele leven PDCA-cirkels aan het doorlopen zijn. Bewust of onbewust. Door veranderingen nu vaker, sneller en beter met data te onderbouwen en te incorporeren in de organisatie, worden managementbeslissingen alleen maar objectiever en nauwkeuriger. ‘In God we trust, all others must bring data’, zo wist William Edwards Deming al. Richt daarom datastromen in. Maak tijdens het leerproces de data inzichtelijk. Zoek naar onvervalste KPI’s en naar causaliteiten. Je zult zien dat het aanpassingsvermogen van mensen en organisaties aanzienlijk stijgt.
6. Streef naar maximale transparantie
Transparantie is de sleutel tot elke verandering. Door data komt aan het licht hoe het werkelijk zit. ‘Let the data do the talking’. Transparantie is een noodzakelijke voorwaarde om de continueverbetercirkels op volle toeren te laten draaien.
Of ik nog een laatste tip heb? Jazeker: ga op zoek naar de passie van je medewerkers. Passie is dé meest efficiënte en daarmee de goedkoopste brandstof voor datacratisch werken!
Daan van Beek adviseert en faciliteert bedrijven en overheden op het vlak van slimme business intelligence, slimmere strategie & managers. Hij studeerde Bestuurlijke informatiekunde aan de Open Universiteit en behaalde vervolgens zijn Master of Science degree in Kennis & Informatietechnologie aan de Middlesex University in Londen. Daan is oprichter van Passionned en een van de managing partners. Hij is de auteur van Datacratisch werken.
Over Daan van Beek
Organisaties datagedreven laten werken. Dat is de passie van Daan van Beek. Hij adviseert en faciliteert organisaties rond slimme business intelligence, AI strategie & datagedreven beslissingen. Hij is oprichter van Passionned Group, keynote speaker, consultant en auteur. Hij geeft gastcolleges en masterclasses BI en AI, o.a. bij TIAS, in India, Maleisië, Suriname, Zuid-Afrika en de VS.