Nog uitdagender is het om groei te realiseren. Groei die duurzaam is en zorgt voor blijvende relevantie. Een steeds langere groeiende lijst van faillissementen van startups, maar vooral ook van gerenommeerde bedrijven, is slechts een eerste indicator.
Bedrijven die op lange termijn relevant willen blijven zullen moeten innoveren. Zichzelf vernieuwen om aanvallen van aanstormende ‘disruptors' af te wenden. Maar ook om te blijven inspelen op een constant veranderende klantvraag.
Dat is geen eenvoudige opgave. Uit onderzoek blijkt dat zes van de tien topmanagers de innovatiecapaciteiten van hun organisaties onder de maat vinden. Ze blijken onvoldoende in staat om te blijven vernieuwen. De voornaamste kopzorgen van deze bestuurders hebben betrekking op een ontbrekende innovatie ‘mindset' en een vernieuwende manier van werken.
DARE is gebaseerd op die vragen die veelvuldig door topmanagers in het innovatiedomein gesteld worden. Het gaat zowel over innovatie als proces en over ‘innovators' binnen organisaties. De focus van DARE ligt op de meest kritieke component in innovatie: mindset. Het kent dus vooral een mensgerichte insteek.
De afgelopen jaren is een stortvloed aan methoden en technieken ontwikkeld om organisaties tot innovatie te brengen. Deze hebben de indruk gewekt dat effectief innoveren een invuloefening is. Echter, het blijft een proces van anders kijken en anders denken. Lef tonen en tegen de stroom inzwemmen. Meningen en overtuigingen ter discussie stellen en bewijs vinden in data. Maar uiteindelijk gaat het ook gewoon over hard werken en uithoudingsvermogen tonen. Deze elementen zijn vertegenwoordigd in het woord ‘DARE'.
De D staat voor ‘Defiance' ofwel uitdagen. Voor het ter discussie stellen van geloof en overtuiging. Het is de stem van de rebel in de organisatie die de status quo ter discussie durft te stellen. Innovators die uitblinken in defiance realiseren zich dat ‘out of the box' denken niet voldoende is. Ze laten het hele concept van ‘the box' vallen om scherp te kunnen zien hoe het anders kan en moet.
De A staat voor ‘Adventurous' of avontuur. Het verbinden van consequenties aan een vernieuwende of uitdagende kijk. Het uitvoeren van experimenten is een kernactiviteit van mensen met deze mindset. Hoe ver kan ik gaan? Wat leer ik hieruit? Hoe vertaal ik dit terug naar mijn bedrijf?
Om feit van fictie te onderscheiden hebben we data nodig. Het zijn de realisten in organisaties die hier zorg voor dragen. De R in ‘DARE' staat dan ook voor ‘realism'. Waarde wordt gecreëerd daar waar succesvolle experimenten worden omgezet in innovatieve proposities. Met andere woorden: wanneer er echt geld wordt verdiend.
Als laatste komt het aan op hard werken en doorzetten. De ‘E' van ‘endurance'. De ‘defiance' en ‘adventure' fase van innovatie wordt gekenmerkt door sprints. Wanneer het aankomt op werkelijke duurzame innovatie gaat de analogie van de marathon op. Het vraagt om toewijding, discipline en overtuiging. Zonder die ingrediënten halen we de eindstreep niet.
Succesvolle innovators brengen deze vier ‘mindsets' bij elkaar in hun organisatie. Het komt maar zelden voor dat ze in één persoon verenigd zijn. Het organiseren van deze mindset is de sleutel tot succes. Een groeiteam van ‘hipsters, hackers and hustlers' is een mooi startpunt voor het integreren van de ‘DARE mindset' in een organisatie.
DARE is voortgekomen uit meer dan 50 jaar collectieve ervaring van de auteurs in het adviseren van meer dan 200 organisaties op het vlak van innovatieve groei. Het is een boek voor innovators: iedereen die een duurzame toekomst voor zijn organisatie wil veiligstellen. Het boek staat vol praktijkvoorbeelden. Praktisch en inspirerend.
Eric de Groot is innovatie en groei entrepreneur bij RevelX. Matthijs Rosman is corporate innovatie specialist bij RevelX. Ze zijn de auteurs van DARE - The Mindset for Successful Innovators in the Digital Age. Op 21 april 2020 spreekt Eric de groot op het jaarlijkse event 'Agile Leadership Europe'.