Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Een zaak van jezelf

‘Je moet gewoon je gevoel volgen, dan komt alles vanzelf goed.' ‘Wees jezelf en doe wat goed voor je voelt.' Dat klinkt makkelijk en verstandig. Maar is dat wel zo? Uitgaan van je eigen gevoel, verstand en wijsheid is vaak allesbehalve eenvoudig. En is het verstandig om op je gevoel af te gaan, of speelt er meer? 

Ellen de Lange-Ros | 29 januari 2020 | 3-4 minuten leestijd

De 21ste eeuw vraagt om een nieuw soort medewerker, leidinggevende en professional; ook van ondernemers worden andere dingen gevraagd. Routinewerk is allang verdwenen naar lage lonenlanden en zowel organisaties als ondernemers moeten hun bedrijf steeds weer aanpassen. Hoe blijf je bij, in de snel veranderende maatschappij? Hoe behoud je meerwaarde in je werk? Niet alleen nu, maar juist in de decennia die nog komen. Waar kun je nog op vertrouwen? Wie moet je geloven? 

Waar het in ons werk meer en meer om gaat, naast de procedures en structuren en van onze organisaties en maatschappij, is de persoonlijke inbreng van mensen. Professionals die hun vak verstaan en met verstand van zaken handelen. Maar hoe doe je dat? Hoe word je je eigen goeroe en vind je je eigen pad? Hoe maak je van je werk jouw zaak? Dat leer je stap voor stap in Een zaak van jezelf

Het boek bestaat uit een meeslepend verhaal in romanvorm, waarin de hoofdpersonen in hun werk als zelfstandig ondernemer, creatieveling en manager in een topfunctie hun eigen weg ontdekken. Anna wil niet meer werken voor grote saaie opdrachtgevers, maar wat wil ze wel? Joris krijgt als lid van de raad van bestuur een vertrouwelijk document onder ogen dat de toekomst van een strategisch project in gevaar brengt. En Orlando, de creatieve kledingontwerper, volgt zijn inspiratie maar daar kan hij zakelijk helemaal niets mee. De vrienden besluiten deze uitdagingen aan te gaan, zonder hulp van goeroes. Wat doe je als je gevoel iets anders zegt dan je verstand? Of als je gevoel je dingen laat doen die zakelijk totaal niet relevant zijn? 

Het boek toont hoe stemming je werk en resultaten bepalen en hoe je dat zelf kunt sturen. Ook leer je hoe je gevoel je, vaak op een onbewust niveau, stuurt in je werk. Hoe kun je dit meer bewust maken en daardoor betere keuzes maken? Vaak blijkt dat gevoel je een kant op laat gaan die ratio niet altijd begrijpt. Hoe ga je daarmee om? Wat doe je als je gevoel je aangeeft dat een oude werkwijze niet meer past, maar het nog niet helder is wat de nieuwe manier van werken wordt? Hoe ga je met zo'n transitie om? Waarom bereik je sneller resultaat door niet te pushen, maar juist te vertragen? 

Hoe verkrijg je de benodigde helderheid om goede keuze te maken? Hoe onderscheid je uitstelgedrag en comfortzone van interne wijsheid die vertelt dat je iets beter niet kunt doen? Hoe gebruik je discipline effectief, zonder gevoel te overrulen? Waarom is het zo belangrijk om de juiste vragen te stellen? En hoe helpen juist die vragen je naar betere prestaties in je werk? Al deze thema's worden op een speelse wijze uitgewerkt in de avonturen van de hoofdpersonen, met herkenbare worstelingen voor professionals anno nu. Tegelijkertijd geeft het boek concrete antwoorden, tips en adviezen om jezelf centraal te zetten in je werk. 

Het meeslepende verhaal wordt afgewisseld met praktische opdrachten voor je eigen werk en bevat belangrijke lessen voor alle professionals. Of je nou werkt in loondienst, een leidinggevende functie hebt, of je eigen bedrijf runt: jouw werk vraagt om jouw inbreng. 

Een zaak van jezelf is het vijfde deel in de zaak-van-serie. Elk boek kan zelfstandig worden gelezen. Alle voorgaande delen bereikten de top-100 van bestverkochte boeken bij managementboek.nl

Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros is auteur en businesscoach. Ze promoveerde aan de Universiteit Twente in de Technische Bedrijfskunde en werkte in verschillende functies bij KPN. Sinds 2006 heeft ze haar eigen bedrijf; ze helpt hoogopgeleide zelfstandige professionals aan een beter bedrijf. Daarnaast helpt ze professionals in loondienst om meer te bereiken met zacht werken. Ze is de auteur van Een zaak van jezelf.

Over Ellen de Lange-Ros
Ellen de Lange-Ros is 'Corporate Glazenwasser': ze helpt grote en kleine organisaties om helder naar buiten te kijken en scherp zicht op hun klant te houden. Met haar bedrijf Faxion biedt ze onder meer snelle surveys en adviestrajecten voor het verhogen van klanttevredenheid of medewerkersbetrokkenheid en ze adviseert organisaties bij klantvragen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden