Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Wellbeing is winst - Waarom gezonde medewerkers je belangrijkste kapitaal zijn

Wellbeing = Winst, misschien gaat u bij het lezen van deze titel de wenkbrauwen fronsen. En denkt u: investeren is toch een kost en geen opbrengst. Dan hebt u het fout. Investeren in het welzijn van de medewerkers verdient zich in een veelvoud terug. En dat is wat ik met dit boek wil aantonen.

Ann De Bisschop | 27 mei 2020 | 3-5 minuten leestijd

Want enkel met gezonde, gelukkige en gemotiveerde collega's is uw bedrijf futureproof. Meer dan ooit zullen managers nood hebben aan enthousiaste en veerkrachtige medewerkers. Enkel zo kunt u de stijgende absenteïsmecijfers inperken, enkel zo kunt u talent aantrekken, enkel zo kunt u meerdere generaties laten samen werken. En vooral : enkel zo kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers elke dag met plezier weer aan de slag gaan. Dat was de basis van mijn eerste boek'"Aftellen naar maandag': zorgen dat men met veel energie en motivatie de nieuwe werkweek aanvat.

Maar zoiets kan je niet alleen : niet als medewerker, niet als leider, niet als organisatie. Het is duidelijk een én-én- én verhaal. Daarom ga ik in dit tweede boek een stap verder en bekijk ik welzijn vanuit 3 standpunten :
1. Wat kun je als organisatie doen om veerkrachtige en gemotiveerde medewerkers te hebben?
2. Wat kun je als teamleider of manager doen om te zorgen voor een groter welbevinden bij je medewerkers?
3. Hoe kun je als manager goed voor jezelf zorgen en medewerkers inspireren en helpen om gezond en gelukkig te zijn?

Mijn boek is een mix van cijfers, theorieën en ervaringen. Ik vul het hier en daar graag aan met mooie en inspirerende voorbeelden van bedrijven waar het welzijn van de medewerker al langer hoog op de agenda staat. Zij hebben intussen kunnen ervaren welke mooie winst het hen oplevert.

In het eerste deel  ga ik dieper in op 6 belangrijke pijlers voor het welzijn van uw medewerkers:
1: De  cultuur en waarden van uw organisatie: hoe kan je zorgen dat de waarden leven binnen uw bedrijf? Hoe zorg je voor een goed werkklimaat?  
2: Het ABC van werkgeluk: of hoe gaat het met de Autonomie, Betrokkenheid en Competentie van uw personeel? Enkel als het ABC goed zit, kan je samen een sterke toekomst uitbouwen.
3: Groeikansen: meer dan ooit is het belangrijk om te investeren in 'blijven leren'. Kies bewust voor medewerkers met groeipotentieel. Zoek niet iemand voor een job, maar recruteer voor een carrière!
4: Mentale balans:  Zorg voor de ideale werkplek , voor een goede privé-werkbalans en  gun je medewerkers breinrust. Durf je vergader- en mailcultuur in vraag te stellen.
5: Fysieke gezondheid: inspireer uw medewerkers over een gezonde levensstijl. Plaats gezond meubilair en investeer in een online platform met leuke challenges en interessante informatie over voeding, ergonomie, slaap, bewegen etc. Promoot de actieve pauze.
6: Sociaal contact: meer dan ooit is verbondenheid en connectie belangrijk. Tijdens de lock-down hebben we gemerkt hoe snel we onze collega's zijn gaan missen. Een juiste mix van thuiswerk en werken op kantoor moet ervoor zorgen dat jullie een sterk team blijven.
 
In het tweede deel van mijn boek sta ik stil bij de rol van de leidinggevende.
Leidinggevenden hebben - al dan niet gewild - de controle moeten loslaten in maart 2020. Ze moesten plots vertrouwen dat hun medewerkers ook tijdens het thuiswerken het beste van zichzelf kunnen en  willen geven. Net dat is het verschil tussen modern en old school leiderschap : vertrouwen.
De leidinggevende speelt een grote rol in het werkgeluk van de medewerker. Hij moet zowel 'softe' als 'harde' eigenschappen hebben. Hij moet zowel feedback als  feedforward geven. Emotionele intelligentie en duidelijke communicatie zijn de kerncompetenties van de meest succesvolle leiders.

Het derde deel van mijn boek gaat over selfcare, of hoe je nieuwe gewoontes aanleert naar een gezonder leven met meer energie en minder stress als resultaat: meer focus, breinpauze, meer bewegen, bewust beter eten, goed slapen, etc.
Want enkel met een gezonde levensstijl heb je energie en ben je productief.

Gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal. En uw garantie op winst. Want zonder gelukkige medewerkers, geen tevreden klanten.
Want 'Customers will never love a company until the employees love it first' (Simon Sinek).
U weet dus wat u te doen staat.

Ann De Bisschop is wellbeing consultant, keynotespeaker, columniste en auteur van het succesvolle boek Aftellen naar Maandag. Ze inspireert en coacht bedrijfsleiders om meer te investeren in hun medewerkers. Daarnaast motiveert ze medewerkers om met kleine aanpassingen in hun werkdag een groot verschil te maken op het werk. Wellbeing is winst is haar nieuwe boek.

Over Ann De Bisschop

Ann De Bisschop bekleedde jarenlang topfuncties bij DPG Media en is nu welzijnscoach. Ze geeft lezingen over welzijn op het werk en begeleidt bedrijven om een duurzaam welzijnsbeleid uit te stippelen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden