Niemand kan de toekomst voorspellen, maar als manager of ondernemer is het helaas wel jouw taak. Het is aan jou om in te schatten aan welke producten en diensten jouw klanten volgend jaar behoefte hebben. Jij moet inschatten welke risico’s jouw organisatie loopt. Maar waar haal je de kennis en de tijd vandaan om de belangrijkste managementtrends te ontdekken?
Adviezen en waarschuwingen
Gelukkig zijn er experts die dag-in-dag-uit bezig zijn met de belangrijkste ontwikkelingen op hun vakgebied. Als samenstellers van het boek Managementtrends 2025 hebben we hen gevraagd om deze voor jou op een rij te zetten. Het resultaat is een unieke mix van adviezen en waarschuwingen over ontwikkelingen die de komende tijd jouw agenda zullen bepalen.
middenin de maatschappij
Welke trends voor jou het belangrijkst zijn, weten we niet, maar het zou ons niet verbazen als het er een heel aantal zijn. Een moderne organisatie staat nu eenmaal middenin de maatschappij en iedereen die op enig niveau verantwoordelijk is voor het beleid moet rekening houden met talloze belangen, stakeholders en marktomstandigheden – die bovendien regelmatig wisselen.
Managementtrends 2025 beschrijft enkele ontwikkelingen die natuurlijk niet kunnen ontbreken, zoals de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, beschreven door de bekende AI-experts Remy Gieling en Job van den Berg. Elk bedrijf en elk individu moet erop inspelen, en hoe je dat doet, zou in de nabije toekomst wel eens het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen. Een andere technologische ontwikkeling is de niet afnemende bedreiging van cybercrime. Expert Maria Genova beschrijft nuchter dat we allemaal een brandverzekering afsluiten, terwijl brand zelden voorkomt. Maar een op de vijf ondernemingen wordt getroffen door een cyberaanval. Hoe kun je dit voorkomen?
Creativiteit
Minder bekend maar zeker zo belangrijk is het toenemende belang van creativiteit, waarschuwt André van Straten. Wie in deze tijd van hyperconcurrentie en snelle technologische ontwikkelingen nog wil meetellen, moet het niet hebben van zijn diploma’s, maar van zijn creativiteit. Hoe ontwikkel je die?
Entegriteitsbeleid
Ook binnen organisaties zijn veranderingen onvermijdelijk. Voor de media is #metoo oud nieuws, maar binnen de meeste bedrijven moet het beleid hiervoor nog worden ontwikkeld, beschrijven Jeroen Hindriks en Christel van den Horst. Wie hiervoor verantwoordelijk is, kan trouwens in een moeite doorgaan met het ontwikkelen van organisatiebreed integriteitsbeleid, wat volgens Frank Schurink in onze transparante maatschappij van levensbelang is voor een organisatie.
Of je nou ZZP’er bent of bestuurder van een multinational, je hebt geen keuze: je moet inspelen op deze en andere nieuwe ontwikkelingen die als in een slechte kungfu-film van alle kanten op je afkomen. In de woorden van de Brits-Amerikaanse filosoof, natuurkundige en wiskundige Alfred Whitehead: ‘It’s the business of the future to be dangerous.’ Met dit boek ben je voorbereid.
Over Jan Adriaanse
Prof. dr. Jan Adriaanse is hoogleraar Turnaround Management aan de afdeling Bedrijfswetenschappen van de Universiteit Leiden. Daarbinnen is hij onder meer actief binnen Turnaround, Rescue & Insolvency Leiden (TRI-Leiden), een interdisciplinair onderzoeksteam rond ondernemingen in zwaar weer. Daarnaast is hij oprichter en directeur van trainingsinstituut en adviesbureau Turnaround PowerHouse(r).
Over Job van den Berg
Job is data-, AI-expert, spreker en tech-ondernemer. Mede-eigenaar van AI.nl en AI-softwarebedrijf The Automation Group. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het aansturen van data- en AI-teams bij onder andere DPG Media, Sanoma en Kantar. Hij is presentator van de AI-serie AI at Work (DPG Media/BusinessWise). Geregeld is hij te zien in de landelijke media en is een veelgevraagd keynote-spreker.
Over Maarten Brand
Maarten Brand is Nederlands bekendste stage-expert en veelgevraagd spreker, trainer en schrijver. Tijdens zijn lezingen en trainingen laat Maarten de kansen zien van stages op het gebied van employer branding, recruitment, onboarding en talentontwikkeling.
Over Maria Genova
Maria Genova is een expert op het gebied van cybercrime en privacy. Ze trekt volle zalen met haar lezingen over de toenemende digitale gevaren.
Over Remy Gieling
Remy Gieling is als technologie-expert een graag geziene gast bij landelijke media zoals BNR en RTL. Hij houdt alle ontwikkelingen rondom technologie, data en AI nauwlettend in de gaten. Remy weet als geen ander complexe materie helder en begrijpelijk te maken. Door zijn jarenlange ervaring kent hij de uitdagingen van start-up tot corporate op zijn duimpje.
Over Jeroen Hindriks
Jeroen Hindriks heeft jarenlange ervaring als expert, consultant en docent op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit. Jeroen Hindriks is samen met Christel van der Horst oprichter en eigenaar van Fabriek69 dat organisaties ondersteunt binnen onderwijs, zorg en welzijn.
Over Erik in 't Groen
Erik in 't Groen MSc. RV (1983) is actief als adviseur en investeerder. Daarnaast is hij parttime actief als CFO van een advocatenkantoor, RvC-lid van een zorgorganisatie en ontwikkelaar van (zorg)vastgoed. Hij werkte in het verleden voor onder meer PwC en Rabobank. Erik studeerde bedrijfseconomie aan de Hogeschool Rotterdam en bedrijfskunde aan Nyenrode Business Universiteit.
Over Christel van der Horst
Christel van der Horst heeft jarenlange ervaring als expert, consultant en docent op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit. Ze is samen met Jeroen Hindriks oprichter en eigenaar van Fabriek69 dat organisaties ondersteunt binnen onderwijs, zorg en welzijn.
Over Hans van der Loo
Hans van der Loo richt zich op zelfmotivatie en psychologische veiligheid in teams. Hij is onderzoeker, facilitator en auteur van meerdere bestsellers, zoals 'Kus de visie wakker, 'Psychologische veiligheid','Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken' en 'Gitig gedoe op de werkplek'. deze laatste is Managementboek van het jaar 2024.
Over Kirsten de Roo
Kirsten de Roo is een mentor en strateeg pur sang. Al meer dan vijftien jaar helpt zij bedrijven met het aantrekken en inzetten van de juiste mensen op de juiste plek. Met haar boek wil ze werkgevers na laten denken over hun eigen mindset en de tools geven om regie te krijgen over hun personeelstekort.
Over Frank Schurink
Over André van Straten
André van Straten is creativiteitsexpert. Met ruim dertig jaar ervaring in de creatieve sector ontwikkelt hij creativiteitsworkshops en geeft hij lezingen voor overheid en bedrijfsleven.
Over Floris Venneman
Over Marieke van Voorn
Marieke van Voorn is opgeleid tot organisatiesocioloog en systemisch veranderkundige. Ze begeleidt veranderprocessen in maatschappelijke organisaties met leiders die de ambitie hebben om de energie, veerkracht en lenigheid van hun organisatie en sector te bevorderen.
Over Annemie Webers
Annemie Webers is directeur van Career & Live BV en bedenker van het werkstress kwartetspel. Als ervaren trainer, coach en inspirator, specialiseert zij zich in het verbeteren van werk-privé balans, het aanpakken van werkdruk en werkstress en hybride SAMENwerken.