Preview

Digibeter - Data, processen en systemen in de zorg

Digitalisering verandert de zorg ingrijpend, maar zorgprofessionals hebben vaak nog te weinig zeggenschap bij nieuwe ontwikkelingen. In ‘Digibeter’ laten de auteurs zien hoe verpleegkundigen, artsen en andere professionals meer regie kunnen nemen en bruggenbouwers worden tussen ICT en zorg. In hun preview lichten zij dit toe.

Vera Molenaar | 1 september 2025 | 3-4 minuten leestijd

Je kunt als zorgprofessional niet om technologisering en digitalisering heen. Op dit moment staan we pas aan het begin van de grote digitale transformatie van de zorg. Zorgprofessionals staan bij de implementatie van nieuwe ontwikkelingen vaak nog onterecht aan de zijlijn. Hoe zou het zijn als zij meer grip hebben op wat er op hen afkomt? Als zij meer zeggenschap uitoefenen en zo zelf richting geven aan passende digitalisering? Dat gegeven staat centraal in het boek dat wij hiervoor schreven: Digibeter: Data, processen en systemen in de zorg.

zorgprofessionals

In dit boek nemen we zorgprofessionals mee in de wereld van data, het ontwerpen en implementeren van processen en informatiesystemen. Dat is naar onze mening noodzakelijk als antwoord op de technologisering en digitalisering die steeds meer impact heeft op de zorg. Zorgprofessionals zullen een steeds grotere rol moeten spelen in dit proces en zeggenschap moeten claimen. Dit boek biedt de theoretische en praktische basis om dat te doen.

zeggenschap

De zorgverlening, die nu al onder druk staat, komt de komende jaren nog meer voor uitdagingen te staan. Verwachte grote personeelstekorten en sterk toenemende vergrijzing nopen tot radicale verandering en innovatie. Technologie en digitalisering staan centraal in dit onontkoombare veranderingsproces. Tot nu toe nemen zorgprofessionals, zoals verpleegkundigen, nog te weinig zeggenschap op het gebied van ICT. Dit is misschien te begrijpen – onbekend maakt onbemind – maar het is onnodig en onwenselijk.

domeinexpert

ICT is een onmisbaar onderdeel geworden van de beroepsuitoefening van zorgprofessionals. Verpleegkundigen, artsen – eigenlijk iedereen – krijgt er dagelijks mee te maken. Je kunt dus niet langer aan de zijlijn blijven staan en anderen jouw vakgebied laten bepalen. Jij weet als geen ander wat in de praktijk werkt en wat niet. Ook op ICT-gebied is het tonen van leiderschap daarom een must. Leiderschap betekent: zelf actie ondernemen en je invloed vergroten. Voor veel zorgprofessionals is dit op ICT-gebied nog pionieren, maar het is volgens ons belangrijk jezelf als domeinexpert niet te onderschatten.

meebeslissen

Door mee te bewegen richting digitalisering en het leren spreken van de ‘taal’ van de ICT’er, neem je regie en kom je aan tafel. Je bent dan niet langer alleen gebruiker, maar wordt als medeontwikkelaar onderdeel van het eindproduct. Zo kun je daadwerkelijk meebeslissen over digitalisering en aanverwante onderwerpen. Daarmee vergroot je je invloed en zeggenschap en kun je de impact van ICT op de zorg zo positief mogelijk maken.

Digibeter

Als auteurs van Digibeter: Data, processen en systemen in de zorg hopen we, vanuit onze eigen expertise, hieraan een bijdrage te leveren. In acht hoofdstukken nemen we de lezer mee in de wereld van ICT. We houden een pleidooi voor het meenemen van zorgprofessionals in het gehele traject van ontwikkeling tot implementatie van zorgtechnologie. Voorwaarde hiervoor is dat zij meer kennis opdoen van technologische innovatie. Digibeter geeft zorgprofessionals een inkijk in de wereld van technologie: van informatiesystemen, datagedreven zorg en datamodellering tot proces- en systeemverbetering, softwareontwikkeling, data-ethiek en de rol van gebruikers.

Zo zorgen we voor zorgprofessionals met kennis van ICT, die kunnen optreden als bruggenbouwers tussen de wereld van de techniek en de wereld van de zorg, en tussen de behoeften van zorgprofessionals en zorgontvangers.

Dit boek is geschikt voor alle zorgprofessionals die meer eigenaarschap en zeggenschap willen nemen over de digitalisering in de zorg en willen participeren in digitale vernieuwing. Het bevat een afwisseling van theorie, casuïstiek en opdrachten en kan worden gebruikt in opleidingen én in de dagelijkse praktijk van zorgprofessionals.

Over Vera Molenaar

Vera Molenaar is hogeschooldocent verpleegkunde en gezondheidswetenschapper. Eerder was ze werkzaam als revalidatie- en kinderverpleegkundige, alsmede als senior-adviseur in een topklinisch ziekenhuis en bij een ouderenzorginstelling. Ze is lid van de redactieraad ICT & Health.

Over Victor van Reijswoud

Victor van Reijswoud is gezondheidswetenschapper en verpleegkundige en is in 1996 gepromoveerd aan de TU Delft in het vakgebied informatiesystemen. Sindsdien is hij als hoogleraar en adviseur management en informatiesystemen betrokken bij universiteiten in Europa, Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden