Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Corporate Communication

De wereld van het bedrijfsleven is voortdurend in beweging. In de afgelopen jaren hebben we te maken gehad met een aantal schandalen in het bedrijfsleven en met een wereldwijde financiële crisis, die beide een grote impact hebben gehad niet alleen op het handelsklimaat voor veel bedrijven maar ook op het gebied van corporate communicatie en reputatiemanagement. Daarnaast eisen stakeholders steeds meer inzicht, informatie en transparantie over het reilen en zeilen van organisaties. Het basisidee achter Cornelissens ‘Corporate Communication’ is eigenlijk om de lezer een up-to-date begrip aan te reiken over moderne theoretische concepten, modellen en praktische instrumenten die binnen corporate communicatie momenteel zijn te vinden.

Louis Thorig | 7 september 2015 | 2-3 minuten leestijd

Inmiddels is de vierde editie verschenen in het Engels van Corporate Communication - A Guide to Theory & Practice, niet alleen bedoeld voor studenten corporate communicatie, organisatiecommunicatie, public relations, marketing communicatie maar ook geschikt als naslagwerk voor communicatieprofessionals.

Cornelissen gaat niet over een nacht ijs. De nieuwste editie is grondig herzien en aangevuld met hedendaagse inzichtgevende cases. Tevens zijn recente ontwikkelingen opgenomen op het gebied van reputatiemanagement, mediarelaties, interne communicatie, verandercommunicatie en communicatie rond het niet meer weg te denken thema - maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Voor lezers die meer verdieping wensen van de materie zijn er per hoofdstuk YoTube films, weblinks en een lijst met geselecteerde artikelen beschikbaar via www.sagepub.co.uk/cornelissen4e. Een mooie aanvulling.

De auteur heeft zijn boek over corporate communicatie ruwweg ingedeeld in vijf hoofdstukken, met veel illustratieve voorbeelden uit het bedrijfsleven in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Europa en Zuidoost Azië. Elk hoofdstuk is afgesloten met interessante vragen als reflectie op een tot de verbeelding sprekende casus, een korte samenvatting en discussievragen.

Het boek begint met een introductie van corporate communicatie, waarin Cornelissen de historische en praktische oorsprong behandelt en tevens aangeeft wat de bijdrage van dit vakgebied kan zijn voor de hedendaagse organisatie. Het volgende hoofdstuk bevat twee paragrafen over belangrijke concepten zoals stakeholders, corporate reputatie en communicatiemodellen die een theoretische achtergrond voor de dagelijkse praktijk van corporate communicatie moeten bieden.

Hoofdstuk 3 bevat drie paragrafen met de focus op de ontwikkeling van een corporate communicatiestrategie, de planning en uitvoering daarvan en hoe het resultaat is te meten van de corporate communicatie-inspanningen. In het één na laatste hoofdstuk behandelt de auteur belangrijke specialistische gebieden binnen corporate communicatie: mediarelaties, employee communicatie, issues management en crisiscommunicatie.

In het laatste hoofdstuk gaat de auteur in detail in op nieuwe boeiende ontwikkelingen. Deze winnen aan belangrijkheid in de dagelijkse praktijk van corporate communicatie die vaak weerbarstiger is dan de theorie zoals verandering- en leiderschapcommunicatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, hoe zijn maatschappelijke relaties optimaal te onderhouden en natuurlijk niet te vergeten de stormachtige ontwikkeling van de steeds belangrijker wordende rol van social media. Veel organisaties hebben nog steeds moeite om strategisch om te gaan met social media.

‘Corporate Communication’ is een overzichtelijk en goed gestructureerd studieboek geschikt voor communicatieprofessionals in opleiding. Cornelissen weet verdieping, de brede omvang en de praktische relevantie van dit specialistische vakgebied uitstekend te combineren. Een heel lezenswaardig boek!

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden