Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Buiten de lijntjes

Als ondernemer ben ik iedere dag bezig met het herkennen van kansen en mogelijkheden. Dat vraagt om creativiteit, om anders denken. De titel van 'Buiten de lijntjes' van Ken Robinson gaf mij het idee dat het aansloot op wat ik doe. Het was iets anders dan verwacht waardoor het eerste hoofdstuk even doorbijten was. Daarna werd ik echter blij verrast en bracht het nieuwe inzichten.

Sandra Kok | 6 december 2013

In het begin van 'Buiten de lijntjes' word je mee teruggenomen naar een tijd waarin ontwikkelingen en innovatie in een veel langzamer tempo plaatsvonden. De schrijver heeft het over anticiperen op de toekomst en schrijft over de periode tot aan de jaren '80. In die tijd gebeurde er ook veel, maar dat is niet te vergelijken met de snelheid van ontwikkelingen in de 30 jaar (en met name de laatste 20 jaar) die daarop volgden. De creativiteit en het buiten de kaders denken van de uitvinders van toen en nu, maakt dat wij kunnen doen wat we nu doen. Doordat in het boek alles samenkomt word je aan het denken gezet. Het gaat over algemene creativiteit, maar ook over diversiteit, hercreëren, het creatieve proces en over zaken als cultuur, kunst en wetenschappen. Boeiend om te lezen is hoe er geschreven wordt over oude systemen, als bijvoorbeeld het onderwijs, dat nog ingericht is op basis van een tijd van voor de intrede van computers. Deze systemen werkten jarenlang uitstekend, maar door nieuwe technologieën en de snelheid van ontwikkelingen voldoen ze niet meer in deze tijd. Er wordt niet, of nog te weinig, ingespeeld op de individualisering van de huidige maatschappij, aldus Robinson. Ook in het bedrijfsleven wordt creativiteit steeds belangrijker. De moderne middelen die tot ieders beschikking staan, vragen om een andere manier van bedrijfsvoering en om creatief leiderschap. De schrijver heeft het over een andere visie, structuur en cultuur. Er is een transformatie nodig met creatieve oplossingen, waar diversiteit een belangrijk rol in speelt. Een ondernemer weet dat creativiteit belangrijk is. In benadering, uitvoering en ook door in te spelen op het moment. Ik kan me voorstellen dat het bij grote bedrijven lastiger is om medewerkers creatieve vrijheid te geven. Door toch een manier te vinden die wel ruimte laat voor creativiteit kan dit naar mijn mening voor zowel medewerker als werkgever veel opleveren. Een verrassend boek dat je aan het denken zet. Het laat je verder kijken dan het vertrouwde en bekende. Het creëert een brug tussen toen en nu en de versnelling die ontwikkelingen met zich meebrengen. Het laat je anders kijken naar creativiteit en hoe belangrijk dit is, juist in deze tijd. Dit boek is een aanrader voor iedere ondernemer en leidinggevende in zowel bedrijfsleven als (semi-)overheid. Laat vaste denkpatronen los en kijk naar mogelijkheden, wees creatief!

Over Sandra Kok

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden