Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Strategisch selecteren

Voor een personeelsbestand van hoge kwaliteit is effectief werven en selecteren van groot belang. Het voorspellen van de vraag hoe potentiële medewerkers in je organisatie zullen werken is een vak en een kunst op zich. In het boek 'Strategisch selecteren' beschrijven Van Dijke et al hoe je dit effectief vorm kunt geven vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. Maar zal het boek hiervoor ook gebruikt worden door managers?

Enrico Sterken | 14 mei 2010

Van Dijke et al hebben met 'Strategisch selecteren' een ontzettend compleet boek geschreven. Met behulp van dit boek moet het lukken om de beste kandidaten te selecteren. Alle facetten rondom selectieprocedures komen ruimschoots aan de orde, werkelijk alles wordt belicht. En dat niet alleen: het is volledig wetenschappelijk onderbouwd. Bij selectieprocedures is het van belang om je af te vragen wat het nut is van de selectie. Hierbij speelt de vraag hoe accuraat beslissingen rondom selectie zijn. In het boek wordt prima onderbouwd welke soorten besluitvormingsprocessen er zijn en wat hierin goede predictoren zijn. Zo'n beetje alles wat je kunt bedenken speelt mee bij selectie: cognitie, kennis, vaardigheid, persoonlijkheidskenmerken, waarden, normen, interesses, biografische kenmerken enzovoorts. Verder wordt beschreven hoe je vacatures op kunt stellen, welke kanalen je kunt benutten en waar je zoal rekening mee moet houden (bijvoorbeeld het gelijke kansenbeleid). Aan de andere kant is het ook voor de potentiële medewerker van belang om het cv zo goed mogelijk te presenteren. De waarde van het selectie-interview, al dan niet in combinatie met psychologische tests, assessments en andere predictoren komt uitgebreid aan de orde. Hierbij geven de schrijvers praktische aanbevelingen. Ook zaken als testangst en verdraaiing van antwoorden worden belicht. In het laatste hoofdstuk staan trends in de selectie zoals de groeiende rol van ICT in selectieprocedures. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het via de computer afnemen van tests bij assessments. Ook is er aandacht voor het toenemende belang van de werkgevers om zich als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Al met al een uitstekend boek, maar vooral voor studenten die alle ins en outs willen weten en voor HRM-adviseurs die zo effectief en efficiënt mogelijk willen selecteren. De term 'strategisch' kan je op het verkeerde been zetten, omdat dit in managementtermen vooral op organisatieniveau speelt en niet op operationeel niveau. Bovendien is het geen makkelijk te lezen boek en dat maakt het minder aantrekkelijk. Het is knap dat men zo'n 500 literatuurverwijzingen maakt in zo'n 300 bladzijden, maar voor een manager hoeft dat allemaal niet zo, die wil gewoon weten wat hij moet doen… Maar aan de andere kant heeft die manager, als het goed is, goede HRM-adviseurs dit boek wél willen lezen.

Over Enrico Sterken

Enrico Sterken studeerde in 2002 cum laude af aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen voor de studie Management, Economie en Recht. In 2008 studeerde hij eveneens cum laude af als MBA aan de Business School Nederland. Hij is werkzaam als districtsmanager Sociaal Medische Zaken van het district Utrecht - Flevoland bij het UWV.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marius van Dijke, Jef Syroit, Joris van Ruysseveldt
Strategisch selecteren

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden