Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Strategisch selecteren

Paperback Nederlands 2009 9789001763718
Niet leverbaar.

Samenvatting

Voor een personeelsbestand van hoge kwaliteit is effectief werven en selecteren van groot belang. Om de meest geschikte personen te selecteren probeert men hun eventuele toekomstige functioneren binnen een specifieke arbeidssituatie en binnen het team en de organisatie als geheel te voorspellen.

Ondanks de beschikbaarheid van veel kennis en 'werkende' selectie-instrumenten is het werk van selectiedeskundigen echter vaak verbrokkeld en reactief. Dat komt omdat zij zelden betrokken worden bij het strategisch beleid van de organisatie en de consequenties die dit heeft voor selectie. Om effectief te kunnen selecteren dienen selectiebeslissingen echter gerelateerd te zijn aan bredere organisatorische condities, rekening houdend met ontwikkelingen in de externe omgeving (economische, technologische, maatschappelijke en culturele trends), maar ook rekening houdend met de interne omgeving (zoals andere HRM activiteiten, de samenstelling van het bestaande personeelsbestand en de mate van integratie in de organisatie). Het leggen van een relatie tussen organisatiestrategie en selectie benadrukt dus de samenhang tussen allerlei organisatorische deelprocessen, die als het goed is gestuurd worden door de organisatiestrategie.

'Strategisch selecteren' beschrijft personeelsselectie daarom vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. De nadruk op het strategische karakter van selectie vormt de rode draad bij het beschrijven van selectie-instrumenten als psychologische tests en assessment centers en ook bij discussies van wetenschappelijke kwesties die spelen in de context van personeelsselectie, zoals criteriumproblematiek.

Specificaties

ISBN13:9789001763718
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:2-5-2009

Expertrecensies (3)

Strategisch selecteren
Enrico Sterken | 14 mei 2010
Voor een personeelsbestand van hoge kwaliteit is effectief werven en selecteren van groot belang. Het voorspellen van de vraag hoe potentiële medewerkers in je organisatie zullen werken is een vak en een kunst op zich. In het boek 'Strategisch selecteren' beschrijven Van Dijke et al hoe je dit effectief vorm kunt geven vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. Maar zal het boek hiervoor ook gebruikt worden door managers?
Lees verder
Personeelselectie als marketing- instrument
Bert Peene | 19 oktober 2009
Strategisch selecteren onder redactie van onder andere Marius van Dijke en Jef Syroit beschrijft personeelsselectie vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. In dit boek beschrijven en bediscussiëren elf auteurs een groot aantal selectietechnieken en hun status binnen de wetenschap en de professionele selectiepraktijk.
Lees verder
Strategisch selecteren
José Otte | 6 mei 2009
In de klassieke personeelsplanning (human resource planning, HRP) gaat men uit van de gedachte dat de kandidaat die wordt geselecteerd binnen het bedrijf een bepaalde functie met specifieke verantwoordelijkheden en taken meerdere jaren zal gaan uitvoeren, zonder dat daar veel in gaat veranderen. Omdat klassieke personeelsplanning in de toekomst niet meer voldoet, moet HRM strategisch selecteren, aldus Marius van Dijke, Jef Syroit en Joris Van Ruysseveldt. In 'Strategisch selecteren' zetten zij uiteen wat dit inhoudt en wat de trends in HRM zijn. Het doel van strategisch selecteren is om een concurrerend voordeel te behalen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Organisatiestrategie en strategische selectie
2. Besluitvorming in het wervings- en selectieproces
3. Voorspellen van prestaties: criteria en predictoren
4. Adverse impact en de potentiële invloed van testbias en cognitieve beoordelingsfouten
5. Rechtvaardigheid in personeelsselectie
6. Functieanalyse
7. De werving van sollicitanten
8. Voorselectie
9. Psychologische tests: capaciteitentest en persoonlijkheidstests
10. Psychologische tests ter discussie
11. Het selectieve interview
12. Simulaties
13. Het assessmentcenter
14. De actieve sollicitant
15. Trends in selectie

Literatuur
Over de auteurs
Glossarium

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch selecteren