In haar opzet lijkt Internationaal ondernemen een studieboek te zijn waarin ieder hoofdstuk wordt afgesloten met vragen en opdrachten. Uit het voorwoord blijkt dat ook. Er wordt gerefereerd aan het ontbreken van een boek voor het hoger onderwijs waarin de basisbeginselen van het internationaal ondernemen worden uitgelicht.
De auteurs vragen in het bijzonder studenten hun op- en aanmerkingen te sturen. De vragen en opdrachten zijn beperkt in aantal en meer tekst- dan inzichtgerelateerd. De hoofdstukken over strategie en cultuur zijn voor studenten zeer relevant en interessant en de vraag is of die onderwerpen niet nog wat verder hadden moeten worden uitgediept. Zo hadden er bijvoorbeeld best nog wat meer cultuurmodellen kunnen worden behandeld. Aan de andere kant komen er tal van onderwerpen aan de orde waarvan je moet afvragen of het niet beter is die in de praktijk te leren, in en voor het bedrijf waar je het nodig hebt. Denk daarbij aan internationaal vervoer, exportdocumenten, financiering etc. Basiskennis daarover kan natuurlijk nooit kwaad, maar velen zullen er nooit mee te maken krijgen of pas op een moment waarop dit soort zaken al weer anders zijn ingericht.
Het boek wordt in het voorwoord ook aangeraden voor iedereen die binnen een internationaal bedrijf werkzaam is en vanuit de vooropleiding nog geen kennis op dit gebied heeft opgedaan. Ik kan mij daar wel in vinden. Eenmaal grensoverschrijdend werkzaam zal er een groot gevoel van herkenning zijn in de behandelde onderwerpen. In veel gevallen verhelderend en/of verdiepend. Voor de zeer ervaren ondernemers geen nieuws maar voor allen die nog niet ‘alles’ hebben meegemaakt een buitengewoon leerzaam boek.
Internationaal ondernemen is, hoewel prettig en duidelijk geschreven, niet een boek waarin je op bladzijde 1 begint en tot het einde doorleest. Daarentegen is het werk overzichtelijk opgezet waardoor onderwerpen heel gemakkelijk te vinden zijn. Met dit boek op je bureau is het gemakkelijk om snel in te lezen op een thema. Zoals eerder gesteld hadden sommige van die thema’s verdere verdieping mogen hebben en zijn er ook onderwerpen waarvoor je ook, wellicht zelfs beter, internet kunt raadplegen.
Hoewel in de 2e , hier beoordeelde, druk feiten zijn geactualiseerd, zijn velen daarvan nu al weer achterhaald. De gebruikte data betreffen overwegend 2012 en 2013, inmiddels al weer zo’n 4 jaar oud. Dat is vrij lang gelet op het tempo van mondiale veranderingen. De bestemming van Buitenlandse Directe Investeringen van Nederland geeft niet meer dan de periode 2008-2011 weer. Dergelijke cijfers zijn niet relevant meer.
Ook het hoofdstuk over de politieke en economische omgeving is hier en daar achterhaald. Een in het boek opgenomen artikel uit 2014 ondersteunt de stelling dat EU en VS stappen zetten naar een handelsakkoord. Dit staat inmiddels in een heel ander licht en dat geldt ook voor het kader over Turkije & Europese Unie. Het bespreken van actualiteiten maakt dat een boek snel is gedateerd.
In ieder boek zijn gaten te schieten, zeker als het gaat om werken met een studie- of naslagkarakter. Dat gezegd hebbende is Internationaal Ondernemen een boek dat thuishoort op zowel het bureau van studenten aan internationale studies als van internationaal actieve ondernemers. Een schat aan informatie, helder beschreven en gemakkelijk te vinden.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.