Boeken over internetontwikkelingen kunnen vaak met de nodige scepsis worden bekeken. Met de snelheid waarmee de mogelijkheden veranderen, is een boek al snel verouderd na publicatie. De vraag is of 'E-Marketing' ook aan dit fenomeen ten prooi valt of dat het daadwerkelijk iets toe weet te voegen. Pieter de Nijs, Menno Heling en Michiel van Gaalen beschrijven in een rap tempo de verschillende aspecten die binnen e-marketing aan bod komen; van het maken van een eigen website tot bannermarketing. Door deze brede keuze aan (deel)onderwerpen en de geringe omvang van het boekje, wordt er niet diep ingegaan op de verschillenden onderwerpen. Zo is het hoofdstuk over mailings erg summier. Ook worden de mogelijkheden van interactieve dialogen met klanten niet behandeld. Wel wordt er voor verdere informatie verwezen naar andere boeken en websites. Ondanks deze kanttekening is de inhoud meer dan compleet, waarbij van elk onderwerp de belangrijkste kansen en valkuilen worden aangegeven. Helaas slaan de auteurs met het hoofdstuk over communities de plank mis. In dit hoofdstuk worden Geenstijl, Second Life en Hyves op één grote hoop gegooid. Er valt veel op deze aanpak af te dingen. Maar afgezien van het feit dat dit drie totaal verschillende omgevingen zijn die niet allemaal binnen de definitie van community vallen, zijn de mogelijkheden en gevaren compleet verschillend. Om deze drie platforms in een kort hoofdstuk samen te behandelen, getuigd dan ook niet van veel inhoudelijke kennis over deze specifieke materie. Op de inhoud van het hoofdstuk 'Weblogs' valt ook het een en ander af te dingen. Hoewel de inhoudelijke omschrijvingen correct zijn, heeft de inhoud van dit hoofdstuk nauwelijks toegevoegde waarde voor een bedrijf dat aan effectieve e-marketing wil doen. Een eigen weblog beginnen kost namelijk veel tijd en inzet. Dit is voor de meeste ondernemingen nauwelijks haalbaar en zal weinig tot niets toevoegen aan het bestaande aanbod. Een bedrijfsweblog is voornamelijk een communicatiekanaal met een PR-functie. Een betere strategie is om al bestaande weblogs te benaderen en deze van geregelde (product)informatie te voorzien. Het is onbekend wat de specifieke doelgroep van dit boekje is. Aan de ene kant geeft het een (redelijk) goed overzicht van de mogelijkheden van e-marketing. Dit is voornamelijk handig voor managers die zich willen inlezen. Aan de andere kant wordt er niet diep genoeg ingegaan op de specifieke materie, zodat het bij een globaal overzicht blijft. Voor managers die de eerste stappen op e-marketing gebied willen zetten, is dit boekje een goede introductie. Het blijft echter bij een introductie: na het lezen moet men niet de illusie hebben een goede inhoudelijke basis te hebben. Het valt niet aan te raden om op deze basis een e-marketing campagne uit te rollen; de kans op een positieve ROI is dan vrij gering. Voor een effectieve campagne blijft het raadzaam om een specialist in te schakelen; dit kan uiteindelijk een hoop geld schelen.
Over Mark Murkes
Drs. Mark Murkes is Digital Media Advisor en helpt organisaties bij het formuleren en realiseren van digitale oplossingen. Hij is te bereiken via mark@monomedia.nl