Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leren samenwerken tussen organisaties

Wie ontkomt er nog aan samenwerken? Niemand en dus snijdt 'Leren samenwerken tussen organisaties' een razend actueel en relevant onderwerp aan. Als we kijken naar de beschikbare literatuur, zien we dat er een karrenvracht boeken te vinden is over samenwerken binnen teams. Het andere hoofdthema in de groepsdynamica - samenwerken tussen teams, afdelingen, organisaties... - komt er maar karig vanaf, althans in de Nederlandse literatuur. Kortom: een actueel onderwerp waar nog niet veel Nederlandse (overzichts)literatuur over te vinden is. Alle ingrediënten voor een succesvol boek zijn hiermee aanwezig en het lijkt er op dat dit boek in een grote behoefte gaat voorzien. Kunnen de auteurs - beiden gepromoveerd op het onderwerp van dit boek - dit ook waarmaken?

Sven Laudy | 14 maart 2013

Kaats en Opheij hebben in het boek 'Leren samenwerken tussen organisaties' gekozen voor een brede opzet waarin alle thema's rond samenwerken wel zo'n beetje in gevat kunnen worden: positionering, betekenis geven aan samenwerken, werken aan gedeelde ambities, belangen, professioneel organiseren, samenwerken als mensenwerk en interventies in de samenwerking. Bij het lezen van het boek blijft dit gevoel ook hangen; de auteurs hebben geprobeerd om zowat alle literatuur een keer te noemen, met als resultaat dat sommige begrippen niet of nauwelijks worden toegelicht. Er wordt een lange lijst met literatuurverwijzingen naar definities van samenwerken opgesomd, maar slechts één enkele definitie uitgeschreven. De transactiekostentheorie - geen kleine jongen in het veld - wordt daarentegen wel genoemd maar in het geheel niet uitgelegd en daar waar het gaat over sociale dilemma's - een hoofdthema bij samenwerken wat mij betreft - wordt deze term helemaal niet genoemd. Dit kan een keuze zijn geweest. Mij bekroop het gevoel dat het slordigheid betrof. Dat gevoel werd versterkt door de vele kleine taalfoutjes, slordige zinnen, onvertaalde stukken tekst, missende vraagtekens en niet toegelichte Engelse begrippen. De hoeveelheid slordigheden begon na een tijdje lezen te irriteren; het lijkt alsof de samenwerking met de eindredacteur ver te zoeken is geweest tijdens het schrijfproces. Concentreren we ons op de inhoud, dan zien we een boek dat boordevol staat met theorie, weetjes, en persoonlijke visies en ervaringen rond het thema samenwerken. Voor mij leidde het lezen van het boek tot inspiratie voor mijn eigen teamverbetertrajecten. Dat de auteurs hierbij geruisloos overstappen van theorieën over samenwerken tussen organisaties naar inzichten over samenwerken binnen organisaties (het onderwerp waar al zo veel en goede literatuur van is), vergeef ik hen. Als groepsdynamicus heb ik de afgelopen jaren vele samenwerkingtrajecten begeleid. De bijlagen zijn voor mij heerlijke themaoverzichten om uit te pluizen. Een alliantiemanager, bestuurder of lijnmanager - de doelgroepen van dit boek - heeft hier niet veel aan. Kortom: voor diegenen die goed ingevoerd zijn in het vakgebied is het boek een prima overzichtswerk van recente literatuur.

Over Sven Laudy

Sven Laudy is als bedrijfskundige werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Zijn specialisme in groepsdynamica zet hij in om de samenwerking van teams binnen organisaties te verbeteren. Sven is bereikbaar via sven@quickenadvies.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden