Het geheel doet antropologisch aan: Paulien Cornelisse beschouwt sociale fenomenen en subgroepen aan de hand van taal. Ze typeert, zonder daarin fel bekritiserend te zijn, de taal die we in verschillende situaties gebruiken om onszelf te verhouden tot onze omgeving.
De analyses zijn grappig soms zelfs hilarisch, van het niveau dat zelfs een doodstille en bomvolle stiltecoupe je schaterlach niet kan tegenhouden. Cornelisse heeft de gave om 'aha-erlebnissen' te creëren rondom taal. Tijdens het lezen dacht ik vaak 'tsja, dat heb ik nu ook altijd, of: zó herkenbaar!
Ook verschuivingen in het gebruik van communicatiemiddelen zijn onderwerp, inclusief e-jarjon. Bijvoorbeeld de tekst Heej: 'Sinds er e-mail bestaat, bestaat er ook verwarring over hoe je zo'n e-mail moet aanheffen.'
Wat hebben de moderne managers en consultants aan dit boek? Allereerst leert het ons dat taalgebruik een belangrijk instrument is in het framen van je product en in je persoonlijke voorkomen richting klant en team. Het lijkt een triviaal punt, ik vraag me echter af of iedereen zich er even bewust van is. Ten tweede, leer omgaan met 'moderne' communicatiemiddelen als Twitter, whatsapp en e-mail.
Deze informele communicatiemiddelen dienen op een professionele manier ingezet te worden. Dus, gebruik gewoon een aanhef bij je e-mail. En gebruik gewoon de 'subject'-regel zoals deze is bedoeld, niet om een 1-regelige e-mail te versturen.
Ten derde, als je goed leert luisteren naar het woordgebruik van je werkrelaties, krijg je een schat aan informatie over alles wat niet in een CV terug is te vinden (afkomst, zelfbeeld, sociaal milieu). Dit helpt je mogelijk in het maken van echt en dieper contact. En dan nog iets, het is een heerlijk vermakelijk en relativerend boek, voor in de trein of thuis na een drukke werkdag.