Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bezieling en kwaliteit in organisaties

Soms heb je boeken die je meteen boeien en soms zijn er boeken waar je doorzettingsvermogen alsnog wordt beloond. 'Bezieling en Kwaliteit in Organisaties' van Daniel Ofman is er eentje uit de laatste categorie. Nu kan het ook liggen aan mijn verwachtingen; ik ken Ofman alleen van de kernkwadranten en verwachtte een 'kernkwadrantenboek', maar het is veel meer dan dat. Natuurlijk worden kernkwadranten uitgebreid besproken en het blijft een simpel en sterk model. Voor de niet-ingewijden; het model geeft je inzicht in jouw karaktereigenschappen en de daaraan gekoppelde valkuilen, allergieën en uitdagingen.

Sonja de Bruin | 23 mei 2013

Maar daarnaast gaat het boek ook over hoe je in een organisatie bezieling en verbinding creëert. Volgens mij één van de belangrijkste elementen van een gezonde organisatie. Ofman legt dit uit aan de hand van energie, zonder overigens zweverig te worden. Vooral de opmerking dat je alleen kwaliteit kunt leveren als je verbinding hebt met je organisatie en product, was voor mij een aha-erlebnis. Maar ik heb toch wel een paar opmerkingen. Het boek komt soms rommelig over. Iets wat de schrijver zelf in zijn voorwoord ook aanhaalt. Het boek werd door uitgevers geweigerd omdat het over te veel onderwerpen zou gaan. En daarnaast staan er zelfs in de veertiende druk nog fouten. Zo wordt in het figuur op blz. 110 van de jubileumuitgave 'overlaten' opeens 'loslaten'. Het corrigeren van dit soort foutjes zou zeker toegevoegde waarde hebben aan dit overigens al zeer leesbare en pragmatische boek.

Over Sonja de Bruin

Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden