In 1975 ontwikkelde Kodak de voorloper van de elektronische camera. In 2012 vroeg hetzelfde bedrijf uitstel van betaling aan. Dit voorbeeld laat zien dat een technologische voorsprong dus niet altijd leidt tot commercieel succes. Belangrijker dan de juiste uitvinding is de vraag of een bedrijf zijn businessmodel op tijd vernieuwt. En welke factoren hierbij van belang zijn. Dit is het centrale thema van 'Re-inventing business'. De auteurs, allen verbonden aan de Rotterdam School of Management, gingen in hun aanpak niet over een nacht ijs. Een survey onder 10.000 organisaties in Nederland, alsmede tientallen casestudies liggen ten grondslag aan het boek.
Hierbij stonden twee vragen centraal:
1. Welke overwegingen spelen bij de keuze tussen het exploiteren van een bestaand businessmodel (replicatie) of een nieuw businessmodel (vernieuwing)
2. Welke hefbomen worden hierbij gebruikt en wat is de rol van het management.
De uitkomsten geven genoeg stof tot nadenken. De auteurs nemen de lezer mee in de wereld van businessmodellen, startend met wat een businessmodel is en wat het toevoegt. Hierna wordt beschreven hoe een aantal bedrijven businessmodelinnovatie aanpakt en hierbij de keuze maakt tussen replicatie en innovatie of een combinatie van deze twee. Een volgend hoofdstuk behandelt de hefbomen die kunnen worden ingezet, te weten technologische vernieuwing, management, organisatie en co-creatie. In de vorm van casestudies worden de katalysatoren en weerstanden behandeld die je tegen kunt komen bij invoering van nieuwe businessmodellen en als laatste wordt stilgestaan bij de rol van het management bij businessmodelinnovatie. Het boek sluit af met een discussie rondom een aantal do's en don'ts van Nederlandse managers. Het is hiermee een compleet en gestructureerd boekwerk dat op systematisch wijze de aspecten van businessmodelinnovatie in kaart brengt. De waarde van het boek ligt hem vooral in het gedegen behandeling van het onderwerp en de koppeling met de praktijk. In het boek worden namelijk tientallen cases beschreven van succesvolle en minder succesvolle aanpassingen van businessmodellen. In een aantal gevallen (o.a. DSM, NXP, Havenbedrijf Rotterdam) worden deze cases verder uitgewerkt en gekoppeld aan het ontwikkelingsmodel van businessinnovatie. Het hoofdstuk over de taken van management bij innovatie is een goede toevoeging, maar blijft mijns inziens op een iets te abstract niveau steken, waardoor de toepassing minder duidelijk is. Gegeven het feit dat iedere manager zijn businessmodel op gezette tijden tegen het licht dient te houden is dit boek een echte aanrader. Het boek zet enerzijds aan tot reflectie en anderzijds inspireren de vele voorbeelden tot actie. Het is daarmee een prima gids voor de reis van 'best practise' naar 'next practise'.
Over Robert Paul Schwippert
Robert Paul Schwippert is eigenaar van Delta Company, een adviesbureau gespecialiseerd in verandering. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring met organisatieverandering in het internationale bedrijfsleven (PepsiCo, Heineken, Philips, BP). Hij is gastdocent bij o.a. Nyenrode en lid van het AI Gilde, een organisatie die duurzame verandering faciliteert door de relatie tussen mensen centraal te stellen.