Esther de Haan en Eva Beerends volgden een workshop van een collega van Scharmer, Joseph Jaworski en zien vanaf dat moment 'the bigger picture'. De U-theorie laat hen niet meer los. Voor hen is deze theorie meer dan zomaar een model: het lijkt een levensopvatting te zijn waar ze met ziel en zaligheid achter staan. Dat merkt de lezer van de eerste tot en met de laatste bladzijde: de enorme betrokkenheid van de auteurs met de materie.
Het boek kent twee delen: het eerste deel illustreert diverse werkvormen. Op deze manier ervaart de lezer de toepassingsvormen van de verschillende stadia in de U. In het tweede deel komen bedrijven aan het woord en worden cases behandeld van organisaties die geïnspireerd zijn geraakt door het werken met Theory U.
In het eerste deel worden kleine stapjes gezet om de verschillende momenten van de U te ervaren. Dat is goed bedacht, want 'grote stappen, snel thuis' en 'veel' willen doen in een werkvorm levert een averechts effect op. De vraag in de ondertitel van het boek 'Hoe komen we de bocht door?', wordt dan ook volledig beantwoord. De linkerkant van de U gaat over waarnemen, luisteren en spreken. Voor al deze activiteiten zijn onderscheidende oefeningen bedacht. De ene wat concreter dan de andere, en soms zijn er werkvormen die nogal 'zweverig' overkomen.
Bij een aantal oefeningen vraag je je als lezer af of je dat wel kunt doen in een organisatie, zoals mediteren en ademhalingsoefeningen. Bij de organisatieopstellingen stelde ik mezelf de vraag hoeveel begeleiders hiermee vertrouwd zijn. Maar dat is ter beoordeling van de lezer. De hoeveelheid werkvormen biedt de lezer in ieder geval een goed overzicht van de vele mogelijkheden die hem ter beschikking staan.
In het tweede deel komen organisaties aan het woord en delen zij hun opgedane ervaringen aangaande de U-theorie. Zo kan de lezer vaststellen dat de U-theorie bij KLM Cargo een belangrijke plaats inneemt. Het geheim daarachter wordt ook duidelijk: bevlogen topmensen die heilig in het gedachtegoed geloven. Ook zien we de theorie toegepast worden bij Netwerkorganisatie Enviu en de voordelen die dit oplevert.
Zeer interessant is ook de casus over Achmea. Deze verzekeraar heeft een leerprogramma opgesteld voor vakspecialisten rondom de U-theorie. Enkele ingrediënten uit dat programma zijn: minder uitgaan van metingen en vastomlijnde uitkomsten, en elkaar niet willen veranderen, maar aanvullen. Al met al een inspirerend ideeënboek over een fascinerende theorie.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.