Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het BPM boek

Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden. 

Nico Jong | 4 mei 2012 | 2-3 minuten leestijd

Een oplossing hiervoor is een andere manier van organiseren waarbij processen leidraad zijn voor het richten en inrichten van organisaties, voor het dagelijks handelen en voor het verder ontwikkelen en verbeteren van die organisaties. Dit noemt men Business Process Management (BPM) of procesgericht organiseren.

Traditioneel, stellen de auteurs van 'Het BPM-boek', gaat procesmanagement over het technisch ontwerpen van processen. Dat werkt prima in een stabiele en goed planbare omgeving, zoals een productiebedrijf. In complexe en snelveranderende omgevingen werkt deze benadering echter nauwelijks meer. Dus ook procesmanagement zelf is aan vernieuwing toe.

De auteurs presenteren daarom een benadering die de strategie van de organisatie als vertrekpunt neemt om processen beter te beheersen en te veranderen. Op een voorspelbare manier is daarmee waarde te realiseren en kan de organisatie wendbaarder worden gemaakt. Dit is een vorm van procesmanagement die leidt tot resultaten en die medewerkers hun bezieling teruggeeft en aanspraak doet op hun professionaliteit. Een vorm die ook aansluit bij het nieuwe werken, bedoeld om werken effectiever, efficiënter én plezieriger te maken door de medewerker centraal te stellen en hem de ruimte te geven in het bepalen hoe, waar en wanneer hij werkt, waarmee en met wie.

In deel 1 leggen de auteurs uit wat procesmanagement is, waarom het belangrijk is, welke ontwikkelingsfasen er zijn voor een organisatie en wat kan helpen om door te groeien naar een volgende fase.

In het tweede deel komt aan bod hoe procesgericht organiseren begint met een visie en een strategie waarin de klant een centrale plaats heeft en processen hét middel zijn om toegevoegde waarde te leveren en leidend zijn voor de inrichting van de organisatie. Het bedrijfsprocesmodel, de organisatiecultuur en de procesarchitectuur vormen samen de proceskapstok.

In deel 3 laten de auteurs zien hoe met deze kapstok keuzes gemaakt kunnen worden voor besturing, organisatie, beheersing en ICT.

Het laatste deel beschrijft wat erbij komt kijken als een organisatie de omslag wil maken naar procesmanagement als managementfilosofie en veranderinstrument.

Het BPM-boek is een kloeke handleiding op het gebied van procesmanagement. Helder taalgebruik en duidelijke illustraties zorgen voor een leesbaar en toegankelijk geheel. En dat is nodig ook, want door de grote hoeveelheid informatie die geboden wordt, kost het de lezer wel wat inspanning om de verschillen tussen de oude en nieuwe inzichten op het gebied van procesmanagement scherp op het netvlies te houden.

Over Nico Jong

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Aty Boers, Nico de Graaf
Het BPM boek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden