Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Sales beter de baas

In het licht van de al maar sneller veranderende marktomstandigheden is het van belang dat organisaties en al helemaal alle ingrediënten van het verkoopproces, zich continu en succesvol weten aan te sluiten op deze veranderingen van buitenaf. In de huidige tijd geldt immers voor ondernemingen het credo 'change or die'. In 'Sales beter de baas' beschrijft Edwin de Haas, op basis van zijn eigen ervaringen en interviews met ervaringsdeskundigen, zijn visie op het verkoopproces, biedt hij inzicht waarom verkoopsuccessen niet op toeval berusten en zet hij uiteen hoe deze successen te bereiken zijn door zowel de verkoper, alsook door de manager, directeur en ondernemer.

Lex Beijersbergen | 3 december 2013

'Sales beter de baas' is een boek dat voor iedereen die op één of andere wijze met verkoop bezig is, van grote waarde zal zijn. Voor diegene die net begint als verkoper maar ook voor de ervaren rot in het vak, weet Edwin de Haas op een prettig leesbare wijze de ogen te openen en je in te laten zien hoe verkopen anders kan. Het boek biedt handreikingen die de lezer direct in de dagelijkse praktijk kan toepassen. Edwin de Haas is oprichter en directeur van CanvassCompany, waarmee hij bedrijven in de zakelijke dienstverlening ondersteunt bij het optimaliseren van de salesperformance. Met de subtitel van het boek 'Laat succes niet aan het toeval over' geeft De Haas de indruk dat het verkoopsucces maakbaar is. Vol passie gaat hij in op ieder specifiek onderdeel van het verkoopproces. Hij zegt: 'Ook als er geen vraag is naar de producten of diensten, dan is een goede verkoper toch in staat opportunity's te creëren.' Maar dit vraagt om vertegenwoordigers met een aantal specifieke vaardigheden, te weten: op hoog abstractieniveau kunnen communiceren, breed ontwikkeld zijn, slim zijn en de juiste drive en mentaliteit hebben. Zoals De Haas aangeeft: 'Hierin scheiden de jongens zich van de mannen, helemaal in economisch slechte tijden.' Niet alleen staat de auteur uitvoerig stil bij de verkoper, ook houdt hij een spiegel voor aan de directie. Daarvan verwacht hij minimaal dat zij met oplossingen en ideeën komen. Maar daarnaast ziet hij dat veel directies zelf niet meer op pad gaan terwijl dit juist het verschil maakt. Met op zich voor de hand liggende suggesties daagt hij ze uit om uit de ivoren toren te komen en klanten daadwerkelijk te gaan bezoeken. De Haas beschrijft kort en bondig waar het salesmanagement aan moet voldoen waarmee het lijkt alsof hij duidelijk wil maken dat met het consequent toepassen hiervan duidelijk zichtbaar wordt wie of wat succesvol is of niet en dat hier verder geen ruimte voor welke reden dan ook tussen zit. De passie en gedrevenheid van Edwin de Haas voel je als lezer. Doordat hij het gehele boek voorziet van talrijke voorbeelden die duidelijk maken hoe het verkopen niet meer gedaan moet worden en deze voorbeelden direct ombuigt met praktische tips van hoe het wél kan, creëert hij een snelheid in het boek waarmee hij tevens een enorme energie over brengt. Hierdoor wil je direct aan de gang om de nodige veranderingen tot stand te brengen. Naast de kracht van dit boek om de lezer direct te motiveren wordt er een talrijke hoeveelheid van praktische suggesties gedaan. Juist daarom verdient dit boek na het lezen geen plek in de boekenkast maar op het bureau, naast de telefoon en computer, zodat de gedane suggesties dagelijks binnen handbereik zijn ter inspiratie. En mocht na verloop van tijd toch blijken dat het boek niet heeft geleid tot verbeteringen van de salesperformance, dan biedt het laatste hoofdstuk nog de oplossing, want daarin wordt de mogelijkheid van uitbesteden besproken. Wellicht dat na de inzet van deze mogelijkheid het boek alsnog definitief in de boekenkast verdwijnt.

Over Lex Beijersbergen
Lex Beijersbergen van Henegouwen MBA is adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland te Hilversum. Hij schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden