Het boek is gebaseerd op een 5-jarige studie naar de verschillen tussen goed functionerende en uitmuntend functionerende bedrijven. Door de grondige aanpak komen er soms onverwachte en daardoor juist heel interessante resultaten uit het onderzoek. Daar kan het bedrijfsleven daadwerkelijk haar nut mee doen. Eén van de leukste voorbeelden hiervan vind ik wel het gegeven dat de leiders van uitmuntende bedrijven geen extraverte, op hun eigen borst kloppende bravouretypes zijn.
Hun zinnen beginnen met Wij in plaats van Ik. Ze functioneren meestal onopvallend voor de buitenwereld en nemen beslissingen die niet direct op korte termijn voor hen zelf (financieel) gewin brengen, maar nemen het algemeen bedrijfsbelang op de lange termijn als uitgangspunt. Deze leiders komen meestal uit eigen gelederen. Een met buitenstaanders samengesteld team van de 'besten van de klas'blijkt dus niet de succesformule voor uitmuntendheid op de lange termijn.
Ondanks het feit dat het boek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, is Jim Collins erin geslaagd om het zeer leesbaar te maken. De resultaten worden geïllustreerd met voorbeelden uit de onderzochte bedrijven. Misschien een beetje Amerikaans. Maar eenmaal aan het boek begonnen heb je de neiging het direct uit te lezen.