Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brein@work

De nominatie 'Managementboek van het Jaar' voor 'Brein@work' was geheel terecht, wat mij betreft. Ik kom niet vaak een boek tegen dat zo uitgebreid en tegelijkertijd gevarieerd een onderwerp behandelt. Het onderwerp is in dit geval ons brein. Ook al weten we nog niet alles over hoe het brein werkt, er is genoeg bekend om inzicht te geven in hoe we leren, ontwikkelen, met stress en emoties omgaan. 'Brein@work' is een interessant voor managers, trainers en coaches en daarbij nog eens makkelijk leesbaar!

Carla Verwijs | 12 april 2011

Zo lees ik in 'Brein@work' dat iedereen (gelukkig) nog veel kan leren op latere leeftijd. Het is een kwestie van blijven leren, oefenen dus, en niet er vanuit gaan dat leercapaciteiten vast liggen. Mensen met een 'growth' mindset zien hun hersenen als een spier die je kunt trainen. Daardoor blijven ze leren en dat helpt hun ook bij latere leeftijd. Mensen die daarentegen een 'fixed' mindset hebben, zullen profiteren in hun leervermogen als ze deze mindset ombuigen naar een 'growth' mindset. In 'Brein@work' kunt u lezen hoe, maar het zal niet makkelijk zijn. Al is het maar omdat élke verandering van gedrag niet eenvoudig is. Zeker veertig dagen zijn nodig om het nieuwe gedrag te verankeren, waarbij jeelke dag moet oefenen. Dit gegeven is handig voor coaches om te weten. De auteurs van dit hoofdstuk beschrijven drie elementen die helpen met oefenen: positieve aandacht van iemand die wordt gerespecteerd, bijstuurinformatie en succeservaringen delen. Een mooi voorbeeld van wat in de coachpraktijk toepasbaar is, is de gecoachte een dagelijks mailtje te laten sturen waarin hij beschrijft hoe hij het voornemen tot nieuw gedrag in de praktijk brengt. Een interessant hoofdstuk gaat over het management van irrationeel gedrag. Mensen nemen vaak niet beslissingen op een manier zoals boeken of modellen voorschrijven. Hoe vaak zeggen mensen niet dat ze iets gaan doen, maar doen uiteindelijk toch wat anders? Een voorbeeld is stemgedrag, waarbij mensen uiteindelijk op een andere partij stemmen dan ze aangeven in een poll. Uit onderzoek kunnen we leren dat rationele elementen een nog geringere rol spelen dan werd gedacht en dat discussiëren op argumenten verspilde energie is. Dat is toch handig te weten. Voor wie, zoals ik, nog geen boek van Robert Cialdini over beïnvloeding heeft gelezen, bevat 'Brein@work' een interessant interview met hem. Het interview beschrijft zes verschillende beïnvloedingstechnieken en deze worden in de praktijk getoetst door Marloes Zevenhuizen, die het interview afneemt. Dit hoofdstuk heeft mij zo beïnvloed dat ik meteen Cialdini's boek heb besteld. Hoe vaak begon u niet zo laat mogelijk met leren voor een examen? De meeste mensen weten wel dat stress een positief effect heeft op het leren. Door stress wordt het lichaam in een hogere staat van paraatheid gebracht, dat maakt dat we informatie extra goed opnemen. Er is echter wel een optimaal stressniveau - teveel stress blokkeert het leren. Ook dat zullen veel mensen aan den lijve hebben ondervonden. Een goede methode om juist van stressgevoelens af te komen is meditatie. Ik lees dat steeds meer bedrijven meditatieruimtes inrichten en meditatietraining geven. Onderzoek toont aan dat meditatie veel voordelen heeft. De verschillen tussen mensen die mediteren en die dat niet doen, zijn ook in de hersenen te meten. Mediteren brengt dus echt veranderingen te weeg. Een ander interessant onderwerp is het activeren van talent. Uitblinken is hard werken, lees ik en verder is een juiste mindset essentieel; de 'growth' mindset zoals we eerder hebben gezien. Het is onmogelijk een boek als 'Brein@work' goed samen te vatten, er komt zoveel interessants aan de orde. Er zit maar een ding op: u kunt het beter zelf gaan lezen!

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden